UCLA

UCLA Pacific Basin Law Journal

Title

Foreign Ownership and Control of U.S. Broadcast Entities: In re Spanish
International Communications Corp.

Permalink
https://escholarship.org/uc/item/8k9817rQ
Journal

UCLA Pacific Basin Law Journal, 4(1-2)

Author
Rieman, Arthur M.

Publication Date
1985

DOI
10.5070/P841-2021927

Copyright Information

Copyright 1985 by the author(s). All rights reserved unless otherwise
indicated. Contact the author(s) for any necessary permissions. Learn

more at https://escholarship.org/termg

Peer reviewed

eScholarship.org Powered by the California Diqgital Library

University of California


https://escholarship.org/uc/item/8k9817r0
https://escholarship.org/terms
https://escholarship.org
http://www.cdlib.org/

RECENT DEVELOPMENTS

FOREIGN OWNERSHIP AND CONTROL OF
U.S. BROADCAST ENTITIES: IN RE
SPANISH INTERNATIONAL
COMMUNICATIONS CORP.

Arthur M. Rieman*

Early this year an Administrative Law Judge of the United
States Federal Communications Commission (FCC) issued an un-
precedented decision denying renewal of a Spanish language televi-
sion network’s broadcast licenses.! The action results from
violations of federal broadcast license regulations concerning for-
eign control of the stations.2 Despite the filing of an appeal,’ the
decision will have major repercussions for both current and future
broadcasters and suppliers of non-English television in the United
States.

American television is supported by advertisers seeking to play
their commercials to a mass audience. Historically, the mass mar-
ket, as defined by advertisers, has meant the white, English speaking
middle class. Because of their relatively low numbers and low in-
come, advertisers—and thus broadcasters—generally ignored the
United States® various urban, non-English speaking communities.
However, a growing number of entrepreneurs now recognize these

* UCLA School of Law, Class of 1988. MBA, Graduate School of Management,
UCLA, 1979. The author has five years experience as an executive in the cable and pay
television industry. The author would like to thank Prof. Charles M. Firestone of the
UCLA School of Law for his draft reading, insights, encouragement, and guidance.
Additional thanks to Norman Goldstein of the FCC, Natalie Kahn of Nielsen Televi-
sion Index, and James A. Treanor, 111, of Dow, Lohnes and Albertson (Washington,
D.C.) for their invaluable assistance.

1. In re Spanish Int’l Communications Corp., Fed. Communications Comm’n Re-
lease No. 86D-1, slip op. (Jan. 3, 1986) (available Feb. 7, 1986, on LEXIS, Fedcom
library, FCC file) [hereinafter In re SICC].

2. See infra text accompanying note 24.

3. In re SICC, — F.C.C. 2d —, exceptions filed, No. 83-540 (F.C.C. Rev. Bd,,
Apr. 16 and 17, 1986).

244



1985] FOREIGN BROADCAST ENTITIES 245

market segments and are working to penetrate this increasingly val-
uable consumer base.

Examples of such businessmen, and the focus of the instant
action, are Emilio Azcarraga Milmo (Azcarrago M.) and his late
father, Emilio Azcarraga Vidauretta (Azcarraga V.). The Azcarra-
gas are Mexican citizens and principal owners of Televisa, one of
the country’s largest media enterprises.”* In the early 1960’s Az-
carraga V. and an American business partner, Frank Fouce, com-
menced a plan to establish Spanish language television stations in
the U.S. Through various corporate entities, Azcarraga, Fouce and
their associates built a chain of seven full power television stations
plus five low power and translator stations for extending the reach
of nearby full power stations. In addition, they developed the Span-
ish International Network, Inc. (SIN), a national Spanish language
television network providing programs to their own stations, four
television stations owned by others and over 200 cable television
systems.> Galavision, a pay cable service, described as a Spanish
language HBO, was created as an outgrowth of SIN.

I. OWNERSHIP AND CONTROL OF THE TELEVISION
STATIONS AT ISSUE

The twelve broadcasting stations established by the Azcarragas
and their business partners are owned by one of three separate enti-
ties: Spanish International Communications Corp. (SICC), Bahia
de San Francisco Television Co. (Bahia), and Seven Hills Television

4. Televisa, owner of four television channels in Mexico City, “produces program-
ming [in} Mexico for a large network of commercial radio and television stations, . . . is
involved in the recording, theater and newspaper businesses in Mexico . . . [and] is the
largest producer and exporter of Spanish-language programming in the world.” The
Azcarraga family owns 58.25% of Televisa and Azcarraga M. is the president of the
conglomerate. See In re SICC, supra note 1, paras. 32, 33.

5. The instant action does not address possible direct FCC action against the net-
work, SIN. FCC authority over television networks is considerably more narrow than
that over stations, apparently limited to regulation making. The only authority granted
by the Communications Act to the FCC in this regard is “to make special regulations
applicable to radio stations engaged in chain broadcasting [i.e., networks).” 47 U.S.C.
§ 303(i) (1982). See Nat'l Broadcasting Co. v. United States, 319 U.S. 190, 224, 63 S.
Ct. 997, 87 L. Ed. 1344 (1943): “[T]he Communications Act of 1934 authorized the
[Federal Communications] Commission to promulgate regulations designed to correct
the abuses disclosed by its investigations of chain broadcasting.”

It should also be noted that the FCC can exert indirect control over a network by
its licensing authority over network-owned stations. In a recent related case, Fed. Com-
munications Comm’n v RKO Generat Co., 670 F.2d 215 (D.C. Cir. 1981), cert. denied,
456 U.S. 927, 102 S. Ct. 1974, 2931 (1982), petitioner was denied renewal of its televi-
sion station license in Boston (WNAC-TV) because of a “staggering variety of corporate
misconduct” by its corporate parent, General Tire and Rubber Co. /d. at 218. The
FCC found that because of this misconduct, which included securities violations among
other offenses, the licensee *“lacked the requisite character’ to retain the license. Id. at
217-18.



246 PACIFIC BASIN LAW JOURNAL {Vol. 4:244

Co. (Seven Hills).¢ The major shareholder lists for all three corpo-
rations bear striking similarity. Indeed, three names appear among
the largest five or six shareholders of each entity, and the top five
for Bahia and Seven Hills are identical.”

The FCC identified, within this pattern of interlocking owner-
ship, a web of financial dealings and relationships that points to
control of the television station chain by the Mexican Azcarraga
family. Three of the largest American stockholders, all principal
officers involved in the stations, ‘“‘obtained their equity interest in
. .. SICC, through loans from members of the Azcarraga family.”#
In addition, Azcarraga V., or companies under his control, funded
and financed the various stations through loans, lines of credit, de-
ferred payment plans, etc.? These facts by themselves may not have
been sufficient to deny license renewal. However, the petitioner
demonstrates a vehicle by which the Azcarragas illegaly exert
control.

A review of the cumulative control exerted by Reynold V.
“Rene” Anselmo provides the evidence of undue influence. An-
selmo, a long-time employee and associate of Azcarragas, owns
23.9%, 41.7% and 55% of the outstanding shares of SICC, Bahia

6. Spanish International Communications Corporation owns television stations in
Fresno, Los Angeles, Miami, New York and San Antonio, with translators and low
power television stations in five other cities. The second corporation, Bahia de San
Francisco Television Company, owns a television station in San Francisco. Finally,
Seven Hills Television Company owns a station in Phoenix.

7. The top six shareholders in SICC, holding 91% of its stock are:

Fouce Amusement Enterprises 25.5%
Reynold V. Anselmo 23.9%
Laura Investment Co., Inc. 20.0%
Estate of James M. Jacobson 9.1%
Emilio Nicolas, Sr. 6.7%
Daniel D. Villanueva 6.0%

Laura Investment Co. is wholly-owned a subsidiary of Pan American Television,
S.A., which is owned in equal shares by Azcarraga M. and his two sisters, all Mexican
citizens. In re SICC, supra note 1, para. 7.

The top five shareholders in Bahia de San Francisco Television Co., owning 76%
of the total are:

Reynolds V. Anselmo 41.7%
Joaquin Blaya 12.1%
Daniel D. Villanueva 11.7%
Emilio Nicolas, Sr. 5.8%
William D. Stiles 5.0%
Id. para. 9.
The top five shareholders of Seven Hills Television Co., are:
Reynold V. Anselmo 55%
Emilio Nicolas, Sr. 15%
Daniel D. Villanueva 15%
William D. Stiles 6.25%
Joaquin Blaya 3.75%

Together they own 95% of Seven Hills’ stock. Id. para. 10.
8. Id. para. 167. See also id. at paras. 81, 82, 84-87, 91-99, 160.
9. Id. paras. 50-53, 81, 90.



1985] FOREIGN BROADCAST ENTITIES 247

and Seven Hills, respectively.!’® However, Anselmo receives a sal-
ary of $450,000 from SIN in addition to the $250,000 received from
SICC.!"! He has worked for the Azcarragas for over 30 years, origi-
nally with the family’s various Mexico City media enterprises.!2
Anselmo owns 25% of SIN with the Azcarraga family, through
Televisa, owning the other 75%.13

As President and Chief Executive Officer of all three corpora-
tions Anselmo personally appoints the general managers of the enti-
ties’ television stations.'¢ Beyond his duties with the three
operating companies, Anselmo serves as President!s and Director!®
of SIN. As head of both companies Anselmo’s activities were
found, on occasion, to create a conflict of interest.!”

II. BROADCAST LICENSE REGULATION IN THE
UNITED STATES

Broadcasting in the United States is regulated by the Federal
Communications Commission. The FCC licenses all U.S. television
broadcasters, generally for a five year renewable term.!® At each
renewal, interested parties may challenge a licensee’s fitness to con-
tinue operating a station.! As a result of review, renewal of a li-
cense may be denied for, among other reasons, factors “which

would warrant [the FCC] in refusing to grant a license . . . on an
original application,”2° or “willful . . . violation of [any broadcast-
ing] . . . regulation.”?!

10. See supra note 3.

11. In re SICC, supra note 1, para. 88. Until 1976, Anselmo’s salary came entirely
from Azcarraga controlled companies. Id. para. 169.

12. Id. para. 88.

13. Id. para. 29.

14. Id. para. 165.

15. Id. para. 36.

16. Id. para. 29. SIN and SICC share offices and staff, id. para. 112, of which there
has been occasional intermingling, to the stations’ detriment. Id. para. 111. In addi-
tion, most of the tv stations’ general managers have spent a “tour of duty” with SIN.
Id. para. 166.

17. In the course of negotiations between Televisa and SIN, on one hand, and the
SICC/Bahia/Seven Hills stations on the other, Anselmo, who *“knew how much
Televisa had agreed to pay” first asked the station managers to advise him what they
considered was appropriate compensation, then “testified that ‘now I played SIN’ and
asked the general managers how much they would charge if they had a fixed guaranteed
rate. Pointing out that in every case SIN paid more than the managers requested, An-
selmo explained: ‘I was just testing the managers to see [sic], and so we played this
game with them, because we knew how much we were going to spend with them.” ” See
id. para. 57. See also id. para. 170.

18. 47 US.C. § 307(c) (1982).

19. Id. § 309(d)(1).

20. Id. § 312(a)(2).

21. Id. § 312(a)(4).



248 PACIFIC BASIN LAW JOURNAL [Vol. 4:244

The Communication Act of 1934,22 which established the
modern FCC, included requirements for radio (and later television)
licenses. Among these is § 310(b) (as amended in 1974) which
holds that no radio or television station license shall be held by:

(1) an alien or the representative of an alien.

(3) any corporation of which any officer or director is an alien

or of which more than one-fifth of the capital stock is owned of

record or voted by aliens or their representatives . . .

(4) any corporation directly or indirectly controlled by any

other corporation of which any officer or more than one fourth of

the directors are aliens, or of which more than one-fourth of the

capital stock is owned of record or voted by aliens [or] their rep-

resentatives . . . .23

In the past the FCC has denied applications for new licenses
based on § 310(b) violations, but never—until this January—has a
license renewal been denied because of foreign ownership or
control.?4

The FCC administrative law judge had no difficulty identifying
the stations’ foreign control as manifested in Rene Anselmo’s busi-
ness relationships. Summarizing his findings, the Judge stated:

[Anselmo] must be regarded as a representative of aliens within

the meaning of Section 310(b)(3) of the [Communications] Act.

As the chief executive of SIN he is, in effect, an agent of Televisa,
and his position of dominance in SICC, Bahia and Seven Hills

22. Communications Act of 1934, 48 Stat. 1064, 47 U.S.C. §§ 151-610 (1982).
23. 47 US.C. § 310(b) (1982).
24. The FCC’s authority to renew or revoke a broadcast station license was first
upheld by the Supreme Court in a 1933 case involving the current FCC’s predecessor,
Fed. Radio Comm’n v. Nelson Bros. Bond and Mortgage Co., 289 U.S. 266, 276, 53 S.
Ct. 627, 77 L. Ed. 1166 (1933) (“Congress established the commission as its instrumen-
tality to provide continuous and expert supervision and to exercise the administrative
judgment essential in applying [the] legislation standards” prescribed).
In a later case further illuminating FCC authority, the Court said “[i]f a license
applicant does not qualify under standards set forth in [the Communication Act and
FCC regulations] . . . the Commission may deny the application without further in-
quiry.” Fed. Communication Comm’n v. Nat’l Citizens Comm. for Broadcasting, 436
U.S. 775, 793, 98 S. Ct. 2096, 56 L. Ed. 2d 697 (1978).
The constitutionality of the foreign ownership rule has not been challenged. Ad-
dressing this issue, (now Dean) Monroe Price wrote:
[This] requirement might possibly be challenged under recent Supreme
Court decisions holding that alienage is a suspect classification. See, e.g.,
Sugarman v. Dougall, 413 U.S. 634 (1973). . . . But the Supreme Court
cases are not dispositive . . . and admit that there is some room permitted,
on a compelling showing, for citizenship-related qualifications. One
might suppose that the section 310(a) [now section 310(b)] citizenship
requirement is imposed for security reasons, or at least out of a possibly
constitutionally impermissible assumption that citizens are more trust-
worthy than aliens in the image of the United States that they will
convey.

Price, The First Amendment and Television Broadcasting by Satellite, 23 UCLA L. REv.

879, 899 n. 101 (1976).



1985] FOREIGN BROADCAST ENTITIES 249

was achieved largely through the auspices and financial banking

of the Azcarragas. Through Anselmo the influence of the Azcar-

raga’s [sic] is pervasive, the more so because of the absence of

any other center of power in the corporate structure of the Licen-

sees, several of the other major principals being long-standing as-

sociates of Anselmo who achieved their positions through him

and with the financial backing of the Azcarragas.?®
The principal players’ extremely close personal relationship is
clearly established in the record.2®

Mindful of United States law prohibiting more than 20% for-
eign ownership of television and radio stations,?’ Azcarraga V.
holds no more than 20% of SICC’s stock. Neither has he any own-
ership interest in either Bahia nor Seven Hills. Additionally, the
corporations’ board members are all U.S. citizens. However, the
difficulties with the FCC concern alien control, rather than owner-
ship, of the companies: ‘“The fundamental issue . . . is whether
SICC, Bahia and/or Seven Hills are ‘controlled by aliens or their
representatives’ in violation of Section 310(b) of the Communica-
tions Act.”2®

Several of the questions raised concerned the “intermingling of
personnel” between Televisa-owned SIN and SICC/Bahia/Seven
Hills, resulting in “a number of the principals in the Licensee cor-
porations [being] or hav[ing] been financially dependent on SIN or
its owners.”’2® In addition, the decision noted that ‘“‘a number of
early investors in the Licensee stations had preexisting associations
with the Azcarraga family.”’3°

In view of the evidence the Judge held that “business relation-
ships, interlocking directors, personal relationships, and other fac-
tors”3' contributed to the dominance of the stations by the
Azcarraga family.

III. RELATED DEVELOPMENTS

It is significant that the SICC decision comes at a time of in-
creasing activity in the foreign language television area. This in-
creased activity extends beyond Spanish language programming.

The Asian-American community comprises one of the fastest

25. In re SICC, supra note 1, para. 176.

26. In 1963, Anselmo came to New York to run SIN at Azcarraga V.’s behest. Id.
at para. 169. Azcaraga V. helped Anselmo to get settled in New York and financed his
major stakes in the ownership of the three U.S. broadcast entities. Id. paras. 80, 82, 84-
87, 167.

27. 47 US.C. § 310(b)(3) (1982).

28. In re SICC, supra note 1, para. 158.

29. Id. para. 167.

30. Id. para. 100.

31. Id. para. 159.



250 PACIFIC BASIN LAW JOURNAL [Vol. 4:244

growing ethnic groups in the United States.3? Reflecting this fact,
the Los Angeles area is home to communities of people from nearly
all Pacific Basin countries. KSCI, UHF channel 18 in Los Angeles,
demonstrates this increasing diversity by airing programming in
over a dozen different Asian languages. This effort serves both the
members of these communities and advertisers, but not without
controversy.

Among the communities served by KSCI is Los Angeles’ large
Korean population. The station broadcasts twelve hours per week
of programming in Korean supplied by a company known as Ko-
rean Television Enterprises, Ltd. (KTE). It has been alleged by the
Korean-American Free Press Committee, in a brief filed with the
FCC on the Committee’s behalf by the Media Access Project,3? that
KTE is owned by the Korean government, which “exercises consid-
erable influence over the content of [the] programming, and is fre-
quently accused of slanting news coverage to favor the ruling party
and against opposition parties.”’>* It is further alleged that KSCI
has cooperated in concealing the Korean government connection,3>
and that KSCI has failed to monitor or exercise control over the
Korean programming.3¢

The complaint contains several accusations which could result
in revocation of KSCI’s, and other similarly operated stations’3?
licenses. The allegedly violated regulations require that broadcast-
ers announce the source or sponsor of any programs for which the
station, as is the accusation here, has received direct compensa-
tion.3® In particular, “[fJailure of licensees to establish and main-
tain such control over foreign language programming will raise

32. In fact, the term *“Asian” is somewhat inadequate, since it refers to persons
from dozens of nations who speak many diverse languages.

33. Complaint of Korean-American Free Press Committee v. KSCI, Inc., filed
before the Complaints and Investigations Branch, Fed. Communications Comm’n, Oct.
9, 1985 [hereinafter cited as KAFPC brief]. A copy of this complaint is on file with the
UCLA Pacific Basin Law Journal.

34. Id. at 7.

35. Id. at 8.

36. Id. at 13.

37. The Korean-American Free Press Committee has asked the FCC to “investi-
gate the sponsorship identification practices” of television stations in Fairfax (Virginia),
Newark, New York City and San Francisco. Id. at 6.

38. 47 U.S.C. § 317(a)(1) (1982) states:

All matter broadcast by any radio [or television] station for which any
money, service or other valuable consideration is directly or indirectly
paid . . . [to] the station so broadcasting, from an person, shall, at the
time the same is so broadcast, be announced as paid for or furnished, as
the case may be, by such person . . . .
Similarly, 47 C.F.R. § 73.1212(a) (1985) reads:

When a broadcast station transmits any matter for which money, service,
or other valuable consideration is either directly or indirectly paid or
promised to . . . such station, the station at the time of the broadcast,
shall announce: (1) That such matter is sponsored, paid for, or furnished



1985] FOREIGN BROADCAST ENTITIES 251

serious questions as to whether the station’s operation serves the
public interest, convenience and necessity,* and is grounds for rev-
ocation of a broadcast license.*°

Perhaps a more serious violation is KSCI’s alleged failure to
maintain control over the Korean language programs. The com-
plaint claims that KSCI never monitored the Korean program-
ming,*! in apparent violation of a rule that “[a] licensee cannot
adequately fulfill his responsibility to maintain control over pro-
gramming unless he knows what is actually being broadcast over his
station.”#2 This same allegation also raises the possibility of FCC
foreign ownership rules violations, so important in the SICC deci-
sion, as well as violations of the Foreign Agent Registration Act.+3

. . and (2) by whom or on whose behalf such considerations was sup-
plied . . ..

39. See KAFPC brief, supra note 33, at 13, quoting Foreign Language Programs, 9
RAD. REG. (P & F) 2d 1901 (1967) (FCC gives public notice that broadcasting stations
should maintain adequate controls over their foreign language programming).

40. See text accompanying note 27, supra. In addition, “[s]ection 317 [of the Com-
munication Act] makes clear the intention of Congress that the American public shall
be fully aware and informed as to the source of all propaganda material broadcast by an
American [broadcast] station. . . .” Taped Programs From Foreign Principals, 17 RAD.
REG. (P & F) 2d 405, 406 (1969) (letter sent by FCC General Counsel to Justice De-
partment in response to views expressed by Justice Department on the use by broadcast
stations of taped program material provided by foreign principals).

41. KAFPC brief, supra note 33, at 13.

42. See Cosmopolitan Broadcasting Corp. v. Fed. Communication Comm’n, 581
F.2d 917, 924 (D.C. Cir. 1978). Petitioner lost an appeal of an FCC action denying
renewal of its radio station, WHBI. In affirming the FCC, the court stated:

[Sixty-Eight percent] of WHBI’s schedule was devoted to ethnic pro-
gramming broadcasting some 18 foreign languages.
Virtually all of WHBI’s ethnic programming, and a significant por-
tion of its English language programming, is produced and presented by
time brokers who pay Cosmopolitan a flat fee for the right to present
programs on WHBI in specific time periods.
Id. at 919 (footnotes omitted). The FCC administrative law judge who heard the case
found that “Cosmopolitan ‘had operated its broadcast facility so as virtually to relin-
quish all interest and control over the station’s programming to time brokers, religious
broadcasters and commercial salesman.’” Id. at 921 (quoting In re Cosmopolitan
Broadcasting Corp., 59 F.C.C.2d 558, 560 (1976)). These are substantially the same
allegations made against KSCI.

43. 22 US.C. §§ 611-621 (1982), generally prohibits any person from acting as an
agent of a foreign government, citizen or corporation, without registering as such with
the Attorney General. Section 611(c) defines an agent of a foreign principal as:

(1) any person who acts as an agent, representative, employee, or servant,
or any person who acts in any other capacity at the order, request, or
under the direction or control, of a foreign principal or of a person any of
whose activities are directly or indirectly supervised, directed, controlled,
financed, or subsidized in whole or in major part by a foreign principal,
and who directly or through any other person—(i) engages within the
United States in political activities for or in the interests of such foreign
principal; (ii) acts within the United States as a public relations counsel,
publicity agent, information-service employee or political consultant for
or in the interests of such foreign principal. . . .



252 PACIFIC BASIN LAW JOURNAL [Vol. 4:244

IV. CONCLUSION

The patterns uncovered in these cases are not new, in fact, the
relationship between SIN and the licensees (SICC, Bahia and Seven
Hills) is more than a decade old. However, the FCC did not act to
deny renewal of the licenses until 1983. The natural questlon then,
is why now?

The answer seems to be related to the increased profitability
and interest in foreign language television. The FCC action against
SICC/Bahia/Seven Hills was initiated in 1983 in response to an In-
formal Objection filed by Spanish Radio Broadcasters of America,
apparently a trade group consisting of American-owned Spanish
language broadcast station operators.

The suggestion of this scenario is that foreign owned or influ-
enced broadcasters and program suppliers can probably expect in-
creasing challenges in the future. The competition will come both
from the market and through federal regulators. As the U.S. be-
comes increasingly populated with non-English speakers who wish
to remain linked to their native language and culture, non-English
language television will grow. As this occurs, the FCC can be ex-
pected to continue enforcing restrictions on foreign ownership and
control, both of its own volition and in response to challenges from
interested parties. The issues raised by the SICC case, and the Ko-
rean-American Free Press Committee challenge to KSCI, go be-
yond mere ownership requirements. Rather, they reflect the
increasing mobility of Pacific Basin peoples and the challenges to
entrenched nationalist interest which this mobility will bring forth.





