
UC Berkeley
Berkeley Undergraduate Journal

Title
Hating the Bear? : Root Causes of Perceived anti-Russian Slant in Western News Coverage 
of the 2008 Russia-Georgia War

Permalink
https://escholarship.org/uc/item/7h11z5z3

Journal
Berkeley Undergraduate Journal, 24(1)

Author
Spivakovsky-Gonzalez, Pedro

Publication Date
2011

DOI
10.5070/B3241007691

Copyright Information
Copyright 2011 by the author(s). All rights reserved unless otherwise indicated. Contact the 
author(s) for any necessary permissions. Learn more at https://escholarship.org/terms
 
Peer reviewed|Undergraduate

eScholarship.org Powered by the California Digital Library
University of California

https://escholarship.org/uc/item/7h11z5z3
https://escholarship.org/terms
https://escholarship.org
http://www.cdlib.org/


 

 

 

 

 

Hating the Bear? 
Root Causes of Perceived anti-Russian Slant in Western News 

Coverage of the 2008 Russia-Georgia War 

 
Pedro Spivakovsky-Gonzalez 
 

Abstract 

 

Many criticized Western newspapers for taking a pro-Georgian perspective at the outset 

of the 2008 Russia-Georgia war, and for initially portraying the crisis as an unprovoked 

Russian invasion. Russians protested against the story line, reminiscent of the Cold War, 

that Russia was implementing a premeditated plan to exert control over Georgia, and 

accused Westerners of promoting anti-Russian propaganda. On the other hand, the United 

States and Western Europe have some of the freest and most independent media in the 

world, so what explains this alleged anti-Russian slant? This paper examines the 

experience of Western journalists from major publications, and the process by which 

news articles on the crisis were created, presenting the results of over fifteen interviews 

with American, British, and French journalists who covered the conflict. These 

interviews show that Western news coverage of the war was marked more by particular 

structural obstacles than by the preconceived opinions or political inclinations of these 

journalists. Structural obstacles to balanced coverage included (i) the logistical challenges 

that accompanied the unique timing and complexity of the war and (ii) limited access to 

South Ossetia. This paper shows that what best explains the initial anti-Russian coverage 

in the Western press is not the personal attitude of Western correspondents on the ground, 

but rather the lack of access to the Russian and South Ossetian perspectives, which 

resulted from security threats and the intransigence of the Russian army in South Ossetia. 

In some cases, decisions made by editors and other home office reporters, removed from 

the events on the ground, may have played a role in contributing to unbalanced coverage.  



 1

“Few international events of this magnitude have been so quickly submerged under a 

cloud of polemics involving both spin and disinformation.”– Svante E. Cornell and S. 

Frederick Starr, Guns of August 2008 

 

 

1. Introduction 

 

In August of 2008, war broke out between Russia and Georgia over the status of 

Georgia’s separatist regions, Abkhazia and South Ossetia.
1
 The responses to the crisis, 

broadly categorized as pro-Georgian and pro-Russian, have resulted partly from the 

competing narratives of the conflict promoted by the Western
2
 and Russian media. 

In Russia, the link between the government position and the media is quite clear. 

Russia remains one of the countries with the lowest levels of press freedom in the world.
3
 

State control of the media has ensured that news outlets give the perspective of the 

Russian government. Thus, it is not surprising that Russian media coverage of the 

conflict presented a pro-Russian viewpoint. 

A more troubling question, however, is why Western news coverage of the crisis 

initially seemed so one-sided. Since countries like the United States, the United 

Kingdom, and France have a free and independent press,
4
 the striking similarity between 

the official position of Western governments and the Western media perspective—both 

assuming initially that Georgia had been attacked first—deserves closer inspection. 

Answering this question may hold valuable implications for many groups in society. For 

citizens and voters, it could facilitate an understanding of the process that influences all 

the information they receive through the media. For journalists, it could allow them to 

question the news-gathering process. For policy-makers, it could provide insights on how 

to manage foreign media during an international crisis. Thus, an examination of Western 

news coverage of the 2008 Russia-Georgia war could contribute to our understanding of 

the role and process of news coverage in international conflicts.  

This analysis examines the experiences of journalists covering the conflict, and 

the process by which news articles on the crisis were created: from the impressions of 

war correspondents on the scene to the role played by journalists and editors who 

contributed to the creation of the final news product from their offices in Washington, 

New York, London, and Paris.  

 Initially, I conducted interviews with correspondents assigned to cover the 

conflict for two representative publications from each country, including three 

correspondents each from the Washington Post (WP) and Le Monde (LM), two each from 

the New York Times (NYT) and Le Figaro (LF), and one each from The Guardian (TG) 

and The Times (TT) (See Table 1 for a list of interviewees). I supplemented these 

interviews with additional interviews with other Western reporters. These included 

Romain Goguelin, a French reporter working for France24 (F24) at the time and the only 

                                                 
1
 This paper examines only Western coverage of the main front of the conflict (in South Ossetia). 

2
 Throughout this paper, the term ‘Western’ will refer to American and Western European; specifically, 

American, British, and French. 
3
 Freedom House, Combined Average Ratings: Independent Countries 2009, available at: 

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=475&year=2009 
4
 Ibid. 



 2

Western journalist I interviewed who was allowed to stay overnight in Tskhinvali with 

the Russian armed forces. I also interviewed Andrew Osborn, a British correspondent 

working for the Wall Street Journal (WSJ), whose claim to fame in the small world of 

Moscow-based Western journalists was walking all the way from Tskhinvali to Gori 

during the war, considered by many an impressive feat. In addition, I interviewed a 

Russian reporter from ITAR-TASS (a Russian state news agency), and a representative 

from the liberal Russian media, to provide additional context for my research. 

 

Table 1: List of Interviewees by News Organization 

 

Journalist News 

Organization 

Date  

Interviewed 

Location  

during the War 

Susan Chira (*)  NYT (editor) March 30, 2009  New York  

Andrew Kramer NYT March 25, 2010 Tbilisi, Gori, Moscow 

Anne Barnard NYT April 26, 2010 Moscow, New York 

Peter Finn WP February 2, 2010 Tbilisi, Gori, Tskhinvali, Vladikavkaz 

Tara Bahrampour WP February 16, 2010 Tbilisi, Gori 

Jonathan Finer WP April 19, 2010 Tbilisi, Gori 

John Burgess  WP (editor) April 19, 2010 Washington 

Andrew Osborn WSJ March 27, 2010 Tbilisi, Gori, Tskhinvali, Vladikavkaz  

Luke Harding TG March 25, 2010 Tbilisi, Gori, Tskhinvali, Vladikavkaz 

Charles Bremner TT March 23, 2010 Moscow, Tbilisi 

Fabrice Nodé-Langlois LF March 23, 2010 Moscow 

Laure Mandeville LF April 25, 2010 Tbilisi, Gori 

Marie Jégo LM March 25, 2010 Tbilisi, Gori 

Alexandre Billette LM March 27, 2010 Moscow 

Piotr Smolar LM April 15, 2010 Tbilisi, Gori, Tskhinvali, Vladikavkaz 

Romain Goguelin F24 March 27, 2010 Tskhinvali 

Aleksandra Prokopenko ITAR-TASS March 27, 2010 London 

(*) Interview not conducted. An online interview transcript from March 2009 was used. 



 3

 I conducted about half of the interviews by phone, and the other half in person, 

during research trips to Paris and Moscow. I conducted all but three interviews in English 

(the three remaining interviews I conducted in French). The decision to conduct a 

substantial amount of interviews in person rather than by phone proved instrumental in 

providing additional insights, because these interviews typically lasted much longer, and 

because journalists were willing to reward the expense and long hours of travel by putting 

me in touch with other foreign correspondents in the area.  

Although, in the end, every interview took on a life of its own, I prepared a 

standard list of questions to ask every journalist (see Appendix for a list of questions). I 

always supplemented this basic framework with follow-up questions and additional 

discussions. As more interviews took place, I included new questions about the 

robustness of my findings and other journalists’ perspectives on the claims made in this 

paper. I also contacted foreign desk editors and journalists who had not covered the 

conflict on the ground, but who had helped to put together information coming in from 

different correspondents, as well as those who had written articles covering the 

‘diplomatic side’ of the conflict from Washington, Paris or London. The interviews with 

these journalists form the basis of my findings and analysis, showing that certain 

structural factors contributed to the distortion of Western news coverage of the 2008 

Russia-Georgia war. 

First, I outline the context within which Western coverage took place, by 

providing a brief background on the conflict. The remainder of this paper presents the 

key factors (inherent in the structure of the news-making process) that influenced 

wartime coverage. This includes the role of the unique timing and complexity of the war, 

as well as the role of editorial decisions made by editors and other correspondents who 

participated in creating the final news product. Most importantly, this paper explains the 

role of security threats and the Russian army in preventing Western journalists from 

gaining access to the Russian and South Ossetian perspectives, which, in the end, became 

the major obstacle to balanced coverage.  



 4

“Today’s Georgia is offering you calm and protection, which you lack so much.”  

– Georgian President Saakashvili (to Abkhazians and South Ossetians, April 29, 2008)
5
 

 

 

2. Brief Description of the Conflict 

 

 Just before midnight on August 7, 2008, a Georgian military official announced 

Georgia’s intention to ‘restore constitutional order’ in its separatist region of South 

Ossetia. This was a response to the intensification of fighting (which had begun several 

weeks prior) between the Georgian military and South Ossetian separatists, despite a 

unilateral ceasefire called by Georgia. By 1 am on August 8, 2008, Georgia launched a 

large-scale military attack on Tskhinvali, the South Ossetian capital. In response, by 1:30 

am, Russian tank columns crossed from Russia into South Ossetia to repel the Georgian 

attack.
6
 At the same time, in Abkhazia, another separatist region of Georgia, Abkhazian 

separatists with Russian military support attacked the Kodori Gorge (which Abkhazians 

believe to be a part of their territory) to expel all Georgians from it.
7
 

 For the next five days, Georgia and Russia (supported by the South Ossetian and 

Abkhazian separatists) engaged in a full-scale war, leading to significant human losses 

and widespread destruction in several towns and villages. By August 11, Georgian 

soldiers had been expelled from both South Ossetia and Abkhazia. Moreover, Russian 

forces advanced beyond Abkhazia and South Ossetia into other parts of Georgia, 

destroying key infrastructure and setting up military checkpoints.
8
  

 On August 12, 2008, the ceasefire agreement between French President Nicolas 

Sarkozy and Russian President Dmitry Medvedev officially ended the fighting and in 

theory restricted Russian troops to within 14 km of the Abkhazian and South Ossetian 

borders. Russia recognized both regions as independent states on August 18, 2008.  

                                                 
5
 “Saakashvili Calls on Abkhazians, Ossetians to Jointly Resist External Force,” Civil.ge, Tbilisi, April 29, 

2008. 
6
 International Crisis Group (ICG), Russia & Georgia: The Fallout, August 22, 2008;  

http://www.crisisgroup.org/library/documents/europe/caucasus/195_russia_vs_georgia___the_fallout.pdf 
7
 Ibid. 

8 
Ibid. 



 5

9
 

The villages between Gori (in Georgia ‘proper’) and Tskhinvali (in South Ossetia) played 

an important role in the misinformation that characterized the conflict, because they 

were in an area that was fought over twice (first during the initial Georgian advance, and 

then during the Russian advance). The region is a patchwork of two coexisting 

populations: between Gori and Tskhinvali, in both the Georgian and the South Ossetian 

parts, there are intermixed ethnic South Ossetian and ethnic Georgian villages. As 

described by Piotr Smolar (Le Monde), “it’s very complicated because you have different 

layers: you have one Georgian village, one South Ossetian village, one Georgian, one 

South Ossetian.” Thus, when the Georgian and Russian armies crossed over it, each 

could claim that the other had committed atrocities in this region.  

 

The governments of Russia and Georgia utilized the media in an information war 

to convince their citizens and the rest of the world that they were simply responding to an 

attack from the other side. Although scholars disagree on whether it was the Western or 

the Russian press that was more biased, there is an academic consensus that the media 

obscured the underlying complexity of this crisis. 

At the outset, Georgia’s perspective on the conflict was portrayed in the Western 

press much more effectively than Russia’s perspective, allowing the Georgian leadership 

to win the hearts and minds of Westerners relatively quickly. American scholar Charles 

King describes Georgia’s impressive public relations effort, citing Georgia’s hourly 

updates to foreign journalists and the numerous and dramatic TV appearances by well-

                                                 
9
 Fred Kagan, Eastern European Strategy Group, American Enterprise Institute, August 27-28, 2008. 



 6

spoken and Western-educated Georgian President Mikheil Saakashvili, who “hit every 

major talking point meaningful to Western audiences, including claims of ethnic 

cleansing and genocide.”
10

 In contrast, King describes Russia’s public relations effort as 

“feeble,” saying Moscow did not work as hard to impress its version of events on the 

international media.
11

 

 Russian newspaper Vedomosti protested against this developing trend in an 

August 11, 2008 editorial, urging Russia to take action in the public relations battle with 

the West over global perceptions of the conflict: “Officials must give many interviews 

and tirelessly spell out the Russian position on all key issues.”
12

 This statement from a 

typically non-nationalist publication often critical of the Russian government shows the 

degree to which some Russian newspapers thought Western coverage was unfair.   

 Some complaints about Georgia’s monopoly over the media war were also 

reflected in a few American opinion papers. American scholar (and Russian émigré) 

Dimitri Simes criticized the “hysterical and one-sided U.S. media coverage,” describing 

the suggestion that Russia started the war as “simply a distortion of reality.”
13

 Another 

critical perspective of the American media can be found in an op-ed by Russian native 

Olga Ivanova, who was working at the Washington Post at the time she publicly 

criticized its coverage of the crisis. She complained that although a free press requires an 

independent source of information, “the Georgian President quickly became a chief 

newsmaker for Western media outlets” and nobody bothered to examine the Russian 

version of events.
14

    

 The media played the crucial role in simplifying the portrayal of the Georgia 

crisis for a global audience. This made the media a key actor in the conflict, determining 

winners and losers by promoting a one-sided perspective. However, despite the media’s 

crucial role in the war, and despite the various scholarly perspectives on it, little has been 

written about the process through which Western journalists covered the conflict. By 

closely examining the news-making process, this paper presents a starting point for such 

research.   

                                                 
10

 Charles King, “The Five-Day War: Managing Moscow after the Georgia Crisis,” Foreign Affairs 87 

(2008): 2 
11

 Ibid. 
12

 “Russia Won the War, but the Media Battle Rages On,” Vedomosti, August 11, 2008, sec. Editorial.  
13

 Dimitri K. Simes, “Russian Roulette,” National Interest, no. 98 (November 2008): 4-7   
14

 Olga Ivanova, “A Free Press? Not This Time,” The Washington Post, August 15, 2008.  



 7

“What they’re looking for mainly is a human story, not complexity…complexity stinks, 

complexity is boring.” – Piotr Smolar (Le Monde)
15

 

 

 

3. Simplified Story Lines 

 

Most newspapers did not have anybody stationed in Georgia on August 8. French 

correspondents Fabrice Nodé-Langlois (LF) and Laure Mandeville (LF), as well as Piotr 

Smolar (LM) and Alexandre Billette (LM) believe that the fact that most French staff 

journalists were on vacation at the time played a role in determining the perspective 

displayed in the first stories on the conflict. The absence of French staff journalists in 

Moscow in summer is so pervasive that Billette (LM) cited a common joke: “If you’re a 

freelance journalist, and it’s August, stay in Moscow, because you’ll make money, since 

all the staff journalists will be gone!”
16

 Piotr Smolar (LM) admitted: “of course I think it 

played a role, the fact that it happened in August. As many others, I was on holiday.”
17

 

According to Nodé-Langlois (LF), this lack of reporters was a problem because it 

meant not only that many people would cover the conflict from afar, but also that 

publications often only had one correspondent available, and would send that 

correspondent to Georgia:  

 

It takes longer to get a visa to go to Russia, which is why it was easier to 

send people directly to Georgia…also, the priority was to go to Tbilisi, 

since that’s where the war was, which explains the immediate pro-

Georgian viewpoint. It’s a small detail but I think it had big 

consequences.
18

 

 

Smolar (LM) provided the same reasoning for the prevalence of Western 

journalists in Georgia: “two obvious reasons: one, because that’s where it started, and the 

second one is that it was easy to get there.”
19

 When asked whether this had an impact on 

the pro-Georgian nature of some of the coverage, he responded: “Well, of course it did! 

[...] when you’re in Georgia you talk to people scared because the Russians are 

coming…well of course you have a pro-Georgian perspective; it’s not because you’re 

dishonest, it’s because that’s what you hear!”
20

   

Nodé-Langlois (LF) believes that not having an informed correspondent on the 

ground often led to a distorted picture of the start of the conflict. He believes that having 

more journalists would have brought a more balanced perspective, because more would 

have been able to go to Vladikavkaz (in Russia) at the start of the conflict and covered 

the exodus of many Ossetian refugees who had been fleeing the Georgian assault. Even 

after the war was over, Smolar (LM) was surprised at how few Western journalists there 

                                                 
15

 Piotr Smolar (LM). Telephone Interview. April 15, 2010. 
16

 Alexandre Billette (LM). In Person Interview. Moscow, Russia. March 27, 2010. Billette is referring to 

the notion that many important events in Russia happen in August, such as the 1991 Soviet coup d'état 

attempt, the 2003 Beslan school massacre, and the 2008 Russia-Georgia war. 
17

 Piotr Smolar (LM). Telephone Interview. April 15, 2010. 
18

 Fabrice Nodé-Langlois (LF). In Person Interview. Paris, France. March 23, 2010. 
19

 Piotr Smolar (LM). Telephone Interview. April 15, 2010. 
20

 Ibid. 



 8

were in Vladikavkaz: “I’ve been in situations where there are a lot of journalists, and that 

was not the case….there were many, many more journalists in Tbilisi.”
21

 The reliance 

mostly on journalists based in the Georgian capital of Tbilisi (or mostly in touch with 

officials in Tbilisi) played a key role in distorting Western coverage of the conflict. 

Many of the correspondents available to go to Georgia at the time were less 

familiar with the Russia-Georgia conflict. “Many of the journalists that knew Russia best 

were on vacation…many others who were sent to Georgia didn’t really understand the 

problem.”
22

 This was an example of ‘parachute journalism,’
23

 which occurs when papers 

limit their staff of foreign correspondents, leading to less specialized coverage. Smolar 

(LM) also agrees on this point, arguing that it played a key role in simplifying the story 

and promoting a one-sided perspective:  

 

This was a world crisis, in the middle of August, so many journalists were 

sent to Georgia who were in Georgia for the first time in their life. I’m not 

saying all of them…a lot of them were covering the region, they knew 

things, but many were in Georgia for the first time. I’m not questioning at 

all their honesty, I’m just saying that the normal reaction is that you react 

through your impressions, your emotions, through your own personal 

perspective, from what you see and the people you talk to [...] and if you 

don’t have the historical background to say, well, wait, things are just a 

little bit more complicated, or, Saakashvili had a responsibility in it too, 

well, you’ll write a certain story.
24

 

 

Smolar (LM) believes that, vacation time notwithstanding, the deficiencies in 

coverage of this conflict manifest a larger trend in journalism, where the decreasing 

specialization of foreign correspondents often leads to the oversimplification of events. 

Many believe this process has been exacerbated by advances in technology (because 

newspapers are cutting back on foreign bureaus, as free online news lower demand for 

printed newspapers), and by the 24-hour news cycle (because of the pressure to meet 

instant deadlines and the need to elucidate complex events in little time—and space, in 

the case of the print media). This is problematic because it is more likely to lead to 

erroneous coverage, and because this can especially affect the important stories (the 

complex ones).
25

 According to Smolar (LM), this problem is not only the result of 

financial constraints faced by newspapers, but also the result of newspapers’ attempts to 

tailor news to their readers:   

 

I think that journalists are less and less specialized, and that really has 

huge consequences on the way we report on this sort of major crisis: less 

and less experience, and complexity is not interesting for news editors, 

                                                 
21

 Piotr Smolar (LM). Telephone Interview. April 15, 2010. 
22

 Fabrice Nodé-Langlois (LF). In Person Interview. Paris, France. March 23, 2010. 
23

 Jim Lederman, Battle Lines: The American Media and the Intifada, New York, NY: Westview Pr (Short 

Disc), 1993.   
24

 Piotr Smolar (LM). Telephone Interview. April 15, 2010. 
25

 Mort Rosenblum, Who Stole the News: Why We Can't Keep Up With What Happens in the World and 

What We Can Do About It, Toronto, Canada: Wiley, 1995, p.10 



 9

especially talking about television; what they’re looking for mainly is a 

human story, not complexity…complexity stinks, complexity is boring.
26

 

 

 This may have contributed to the dominance of particular story lines in news 

coverage of the conflict (e.g. ‘the big bad Russia attacks innocent democratic Georgia’ or 

‘the big bad Georgia attacks the small innocent South Ossetia’). In the words of Laure 

Mandeville (LF), “the most difficult thing was to convey in simpler terms, in a relatively 

limited space, all these elements which led to that kind of crisis.”
27

 Charles Bremner (TT) 

agrees with this characterization, saying “there was a lot of coverage of tanks rolling and 

people suffering, but not a lot of facts about what was actually going on.”
28

 

The problem of pre-determined ‘story lines’ (“frames into which a journalist can 

place seemingly random events and give them coherence”
29

) is particularly relevant to the 

2008 conflict in Georgia. The need for a story line comes from the fact that event-driven 

coverage often requires certain ‘narrative glue’ that provides continuity. Thus, reporters 

and editors may find it easier to cover events that fit a particular narrative rather than 

explaining what is actually occurring or looking for the correct (more complex) story.
30

 

The longer these story lines linger, the more natural they feel when retold. This explains, 

for example, how natural it may have felt for many American media outlets to accept a 

Cold War narrative in their coverage of the 2008 Georgia crisis.  

However, it is difficult to gauge to what extent these story lines subliminally 

influenced correspondents. For example, Peter Finn (WP) stated that although at the 

beginning many American and European reporters may have submitted to the story line, 

“‘the Russian bear invades tiny country,’…that story line changed over time with greater 

and greater skepticism of Georgia’s role in all of this.”
31

 John Burgess (WP Foreign Desk 

Editor) admitted that Finn’s article, reconstructing the lead-up to the war, had brought to 

light many facts about the Russian and Georgian moves that were not previously known. 

Jonathan Finer (WP) also admitted that he “became much less confident in the narrative, 

which prevailed in the beginning, that this was an act of premeditated Russian 

aggression. Georgia definitely bore a lot of responsibility for the way the conflict began, 

which is not something I would have known coming in.”
32

  Thus, simplified story lines 

did affect many journalists, who started covering the conflict with a certain view of who, 

exactly, bore responsibility for the war. 

In contrast, other correspondents said that their view of the conflict did not change 

fundamentally, because they had covered the region and knew from the beginning that it 

was a very complex story. For example, Marie Jégo (LM), Piotr Smolar (LM), Alexandre 

Billette (LM), Fabrice Nodé-Langlois (LF) and Andrew Osborn (WSJ), among others, 

mentioned that their vision of the responsibility on both sides did not change substantially 

over time. Whether they knew it before they went to Georgia, or whether they learned it 

                                                 
26

 Piotr Smolar (LM). Telephone Interview. April 15, 2010. 
27

 Laure Mandeville (LF). Telephone Interview. April 25, 2010. 
28

 Charles Bremner (TT). In Person Interview. Paris, France. March 23, 2010. 
29

 Jim Lederman, Battle Lines: The American Media and the Intifada, New York, NY: Westview Pr (Short 

Disc), 1993. p.12 
30

 Ibid., p.15 
31

 Peter Finn (WP). Telephone Interview. February 2, 2010. 
32

 Jonathan Finer (WP). Telephone Interview. April 19, 2010. 



 10

after they had spent some time there, correspondents on the ground were more attuned to 

the complexities of the conflict than journalists based in the home offices. 

 Indeed, some correspondents felt that editorial decisions made by people removed 

from the events on the ground in some cases incorporated a more anti-Russian 

perspective. Thus, even if experienced correspondents had a lot of freedom in 

determining what stories to write, sometimes these stories would be reformatted or 

enhanced at the editorial level in a way that altered the original intent of the 

correspondents.  

John Burgess (WP Foreign Desk Editor) agreed that sometimes editors and 

newspaper staff had to simplify the language used in news articles, to make them more 

accessible to the newspaper’s readers. Despite seeking to find a “balance of writing for 

people who know everything and for people who know nothing about the conflict,”
33

 

Burgess admitted that correspondents sometimes swayed in the direction of writing for 

experts and the people deeply immersed in the story, which is something that editors and 

newspaper staff tried to fight against, saying that “not everyone has as much appreciation 

for this very complicated situation as you do, and that the writing has to be tailored to 

them.”
34

 This suggests that even if correspondents might present a complex picture, there 

is an element of simplification that occurs (with the best interest of the readers in mind) 

in the home offices of newspapers. 

In general, most correspondents on the ground stated that they typically played 

the principal role in determining how to carry out the coverage, which was appropriate 

because they usually had more information and a much better sense of what was 

important and feasible. For example, Peter Finn (WP) said that the key decision-making 

role went to the correspondent, since “[editors] are looking for you to direct the 

coverage.”
35

 Finn (WP), Finer (WP) and Bahrampour (WP) said their editors did not try 

to overly influence the story they were writing. For example, Finer (WP) said “I never got 

the impression that any of my editors had any strong viewpoint on who’s right and who’s 

wrong.”
36

 All three of them spoke of a collaborative process in which editor and 

correspondent discussed potential news stories, and agreed on how to move forward. 

John Burgess (WP Foreign Desk Editor) also recalled thinking that the on-the-ground 

correspondents had the right instincts about where to go: “I don’t really remember having 

any real conflicts with them.”
37

 

Finn (WP) described editors as providing useful guidance insofar as they were 

able to read reports from the newswire services (such as AP or Reuters) more frequently, 

and also because they could help to marshal resources at home, often sending other 

correspondents to confirm stories (e.g. to the White House or State Department). In most 

cases, these did not constitute attempts to direct the coverage of the correspondents. 

Finer (WP) also mentioned that editors could sometimes take a broader view on 

the coverage of the conflict, since “when you’re living in the middle of it, it’s very easy 

to get tunnel vision.”
38

 John Burgess (WP Foreign Desk Editor) echoed these sentiments 

                                                 
33

 John Burgess (WP Foreign Desk Editor). Telephone Interview. April 19, 2010. 
34

 Ibid. 
35

 Peter Finn (WP). Telephone Interview. February 2, 2010. 
36

 Jonathan Finer (WP). Telephone Interview. April 19, 2010. 
37

 John Burgess (WP Foreign Desk Editor). Telephone Interview. April 19, 2010. 
38

 Jonathan Finer (WP). Telephone Interview. April 19, 2010. 



 11

about the role of the editor, saying that he was able to communicate to correspondents on 

the ground what he and higher-level editors perceived as potential information gaps in the 

coverage: “back here in Washington, I may have a better perspective of ‘what does the 

average American want to read about this conflict?’”
39

 Burgess described how 

“sometimes [higher-level editors] have very specific instructions: ‘we want a story that 

says X, Y, and Z.”
40

 This presents the possibility that people uninformed about the 

conflict directed some of the coverage. However, Burgess was sure to note that these 

were only broader thematic suggestions about what kind of story might be desirable (e.g. 

stepping back to understand broader issues or causes of the conflict, or focusing on the 

plight of civilians during the war). Indeed, as Burgess described, the Assistant Managing 

Editor who worked above him, David Hoffman, actually had an impressive 

understanding of the region, having served as Moscow correspondent in the past. In 

addition, Burgess’s main recollection is that “there wasn’t a whole lot of that; we 

basically ran the coverage the way we wanted.”
41

 

 Susan Chira (NYT Foreign Desk Editor) also described foreign correspondents as 

the leaders in the process, saying that the best correspondents were the agenda-setters, 

those who succeeded in “thoughtfully selecting the most telling themes that illuminate a 

region, rather than merely being buffeted by events.”
42

 Chira described the ideal 

correspondents as “self-starters who work independently and have demonstrated news 

judgment, since they cannot wait for editors in New York to guide them to what is 

important.”
43

 Andrew Kramer (NYT) said that the reporting that took 

place during the day, without guidance from New York but in 

consultation with colleagues and the bureau in Moscow, often became 

the kernel of the day's story. All this suggests that editors at the Washington Post and the 

New York Times did not seek to micromanage the work of their correspondents, but rather 

trusted them to cover the key stories. 

 A similar trend is visible among the Western European publications. Luke 

Harding (TG), Marie Jégo (LM), Piotr Smolar (LM), and Laure Mandeville (LF) all stated 

that they had significant freedom in determining where to go; in many cases, even more 

than the Americans. For example, Piotr Smolar (LM) enthusiastically said: “one thing has 

to be said about Le Monde, is that journalists on the ground have amazing, incredible, 

infinite freedom, and that’s really something to be underlined.”
44

 As in the case of 

American correspondents, Smolar (LM) mentioned that discussions with editors were 

quite helpful, but that in the end he had the most control over the story:  

 

I make those decisions, I make the calls, we just discuss the different 

angles, and different topics, and it’s good that we have those discussions, 

because when you’re on the ground you don’t always have a very good 

                                                 
39

 John Burgess (WP Foreign Desk Editor). Telephone Interview. April 19, 2010. 
40

 Ibid. 
41

 Ibid. 
42

 Susan Chira, Talk to the Newsroom: Foreign Editor, March 30, 2009, available at: 

http://www.nytimes.com/2009/03/30/business/media/30askthetimes.html 
43

 Ibid. 
44

 Piotr Smolar (LM). Telephone Interview. April 19, 2010. 



 12

perspective, and so this discussion is very healthy, but the freedom we 

have is the most precious thing we have in this job.
45

 

 

Laure Mandeville (LF) also noted that editors in Paris would never tell her how to cover a 

story: “No, I was totally in control…they wouldn’t dare.”
46

 

 As described by Marie Jégo (LM), the editors were not very informed on the 

conflict. For example, she recalled in amusement how perplexed one of her editors was to 

hear that she was always heading to Gori. In fact, to most people covering the conflict, 

this was the obvious place to go, because that is where the frontline was!  

While both American and Western European correspondents on the ground had a 

lot of freedom in determining what story to cover, there were other ways in which 

editorial decisions could impact the final news output. In both American and Western 

European publications, the structure of the newspaper, the formatting of the final news 

articles, and in some cases, the choice of op-eds, could play an important role in 

effectively revising the work of correspondents on the ground, sometimes promoting a 

more anti-Russian version of events. 

Some correspondents believed that the influence of journalists and editors not on 

the ground served to incorporate a more anti-Russian perspective because these people 

were typically more skeptical of claims made by Russian authorities than the 

correspondents in Moscow, who were often more knowledgeable about present-day 

Russia. For example, Alexandre Billette (LM) explained quite comically how as a 

freelance journalist, he would often have to fight back against some smaller newspapers 

asking him to take a particular stance on a certain story:  

 

Foreign journalists in Moscow are less anti-Russian than the 

others…people outside, in France, for example, think it’s evil, and they 

are much more skeptical than us. It’s sometimes uncomfortable for us… 

sometimes they are waiting for something and they already know what 

they want to read…and of course it is always on the anti-Russian 

side…sometimes you have to fight with them by phone for 10 minutes just 

to explain: no, there’s nothing there.
47

 

 

When asked whether he thought that editorial influence had played a large role in 

the coverage, he responded that undoubtedly it had. He cited an example where he and 

Marie Jégo (LM) had submitted factually correct articles that were given much less space 

(even when one added the length of their articles) than a large one-page op-ed by 

Bernard-Henri Lévy, a well-known Parisian intellectual. Lévy had written a pro-Georgian 

op-ed called ‘Choses vue dans la Géorgie en guerre’ (‘Things seen in a Georgia at war’), 

which according to Billette (LM) led to a little scandal in Paris, because “the ‘things seen’ 

were not true at all… he said Gori was burning, but Gori was NOT burning!”
48

  

When asked what percentage of misperceptions were caused by on-the-ground 

correspondents versus journalists in the newspaper home cities (Paris, London, etc.), 

                                                 
45

 Piotr Smolar (LM). Telephone Interview. April 19, 2010. 
46

 Laure Mandeville (LF). Telephone Interview. April 25, 2010. 
47

 Alexandre Billette (LM). In Person Interview. Moscow, Russia. March 27, 2010. 
48

 Ibid. 



 13

Billette (LM) said that “85-90 percent is from the hometown.”
49

 He said that while he and 

Marie Jégo (LM) had different points of view on some things, they both relied on facts: 

“It’s not the same thing as in Paris or in Washington, where they didn’t see it!”
50

 Piotr 

Smolar (LM) was also shocked by Lévy’s article, but he did not believe it meant editors 

were unfairly choosing among op-ed contributions to the paper.
51

  

Piotr Smolar (LM) did not believe that home office reporters could control the 

writing of the articles, but he did recognize that “they have an influence when we receive 

contributions from the outside, from specialist researchers, by choosing some and 

rejecting others… or in the title of the articles.”
52

 As stated by several correspondents, 

this pressure could sometimes distort the coverage of the conflict.  

According to John Burgess (WP Foreign Desk Editor), it was impossible for 

American publications to choose op-eds to counteract or balance the news articles 

themselves, because the news operation and the editorial operation in American 

newspapers are genuinely separated. In contrast, Burgess described European newspapers 

as sometimes disregarding the distinction between the news and the editorial sections: 

 

Oh yeah there are definite differences…the American and Western 

European journalistic traditions are very different: there is not this division 

between editorials and news that we have in this country. I had a friend 

who was a correspondent for a German newspaper, […] and you know, he 

would write the day’s story and then send it off, and then sit down and 

write the editorial about the day’s story!
53

 

 

This suggests that there may be important differences between American and 

European newspapers in the degree to which editors and home office staff can impact the 

final news output after the correspondents have submitted their stories. Still, in either 

case, it is possible that small ad hoc changes made to articles without the input of the 

correspondents who had written them may have distorted the portrayal of certain events. 

Andrew Kramer (NYT) explained how “people call in a story and somebody at the desk 

writes it,”
54

 taking pieces from the different correspondents’ reports and then compiling 

them into one article. This process may have resulted in articles with erroneous nuance 

and emphasis in some publications, although Kramer never felt this was the case at the 

New York Times.  

Finally, as mentioned above, editors often worked to simplify the language in 

news articles, to make them more accessible to newspaper readers. All this suggests that 

journalists who were not closely covering the conflict (but who still played a role in 

creating the final news product) may have incorporated a more anti-Russian stance than 

the on-the-ground correspondents themselves. However, as argued below, a larger part of 

the Western media’s identification with the Georgian viewpoint was a response to 

                                                 
49

 Alexandre Billette (LM). In Person Interview. Moscow, Russia. March 27, 2010. 
50

 Ibid. 
51

 Piotr Smolar (LM). Telephone Interview. April 19, 2010. 
52

 Ibid. 
53

 John Burgess (WP Foreign Desk Editor). Telephone Interview. April 19, 2010. 
54

 Andrew Kramer (NYT). In Person Interview. Moscow, Russia. March 25, 2010. 



 14

conscious decisions by the Russian and South Ossetian authorities to prevent Western 

reporters from entering the conflict zone. 



 15

“On the Georgian side, as a journalist, you were free to do whatever you wanted. In 

South Ossetia, it was completely different: it was impossible to work independently as a 

journalist, because we were followed around by Kremlin men wherever we went.”  

– Luke Harding (The Guardian)
55

 

 

 

4. Limited Access to the Russian Perspective 

 

Limited access to the Russian and South Ossetian version of events was the key 

structural obstacle to coverage of the conflict by Western journalists, and it resulted from 

security threats and the strict regulations imposed by the Russian authorities. Many 

correspondents said that during the fighting (especially on August 8-12, before the 

Russians established their control), they were able to travel freely in the war zone at their 

own risk. In the words of Peter Finn (WP), “until Russian lines settled down, in the very 

early days, moving into the area where the Russians were advancing was somewhat 

dangerous.”
56

 After the fighting stopped, when checkpoints had been set up, access 

became much more controlled and limited, this time by the Russian army. Thus, Western 

journalists were tasked with substantiating claims about who had committed what crimes 

in an environment with little security before August 12 and little official access after 

August 12. 

 

 

Security Threats 

 
Security threats were nearly unanimously cited as one of the greatest obstacles to 

the correspondents located on the ground in Georgia. Before August 12, security played 

the key role in hindering journalists’ access to Tbilisi, Gori, and especially Tskhinvali. 

Even after August 12, Russian officials used the pretext of security threats to limit 

Western journalists’ access, thereby becoming a major structural obstacle themselves. To 

some extent, however, these security threats were real because of the erratic behavior of 

the Ossetian separatist militias. 

For most Western reporters, the first difficulty was associated with getting to the 

conflict area. The Tbilisi airport had been shut down for security reasons. This meant that 

most journalists had to find alternative means of getting into Georgia. Many flew to Baku 

(Azerbaijan) or to Yerevan (Armenia) and then drove all night to get to Tbilisi, arriving 

after August 9. As they covered the first few days of the conflict, most Western 

journalists would spend the nights in Tbilisi, and many would travel daily to Gori and to 

the surrounding area as security permitted.
57

  

Bullets were still flying between Russians and Georgians by the time the first 

Western reporters appeared in Gori. Journalists were still exposed to all the unexploded 

shells and munitions in Gori that people were showing them as proof of the Russian 

attack. As an example of the precarious security situation, many correspondents cited the 

death of a Dutch correspondent who was in Gori’s central square when it was bombed by 

                                                 
55

 Luke Harding (TG). In Person Interview. Moscow, Russia. March 25, 2010. 
56

 Peter Finn (WP). Telephone Interview. February 2, 2010. 
57

 Finn (WP), Bahrampour (WP), Harding (TG), Kramer (NYT), Mandeville (LF). 



 16

the Russians. Thus, journalists were able to go into Gori at their own risk and experience 

with the Georgians the impending arrival of the Russian troops. This kind of access to 

Gori was only possible until August 12, when the Russians bombed and took over the 

town.
58

 

Access to South Ossetia was also difficult before the August 12 ceasefire for 

reasons of security. For example, Andrew Kramer (NYT) recalls stopping at a bridge next 

to a Russian peacekeeping checkpoint between Gori and Tskhinvali, and being told that 

the road to Tskhinvali was open. However, farther down the road he could see civilian 

cars being shot at by what he suspected were South Ossetian mercenaries:  

 

They weren’t blocking anybody from using that road…a lot of journalists 

were there…and every once in a while, somebody would try to drive up 

that road, and if they did, they were always shot at by South Ossetian 

mercenaries. I didn’t go…a Polish guy went, and he had to hop out of his 

car, and he was pinned down…a Newsweek freelance photographer was 

killed trying to make that trip.
59

 

 

 Most correspondents said that the gravest danger came from the Ossetian militias 

or gangs that moved freely through the region during the 5-day conflict, alternatively 

attacking ethnic Georgians or defending ethnic Ossetians, depending on one’s 

perspective. In the words of Laure Mandeville (LF), “there really were issues of security 

from the Ossetian militias…they were pretty crazy.”
60

 Most correspondents believed 

these militias were not being adequately controlled by the Russian forces, even near the 

Russian checkpoints. Luke Harding (TG), who referred to the Ossetian militias as 

“absolutely wild…a complete hazard,”
61

 described one instance where an Ossetian 

officer descended from a car and started waving his pistol aggressively, while his soldiers 

were firing shots into the ground, simply at the sight of Western journalists waiting near a 

Russian checkpoint. Jonathan Finer (WP) recalled another instance when Ossetian 

militants stole a journalist’s car right next to a checkpoint.  

These militias were not necessarily targeting Western journalists, however. 

Andrew Kramer (NYT), cited above, was unsure whether the Ossetians shooting on the 

bridge knew they were shooting at journalists. Peter Finn (WP) said that even some 

Russian journalists had been shot, because the Ossetian militias “weren’t distinguishing, 

friend or foe, press or not.”
62

 In the words of Jonathan Finer (WP), compared to other 

conflicts, “it was less predictably dangerous…in some conflicts you know where the 

dangerous parts are, but here, all of a sudden someone might get shot at a checkpoint 

somewhere.”
63

 Overall, it is indisputable that threats to security significantly affected 

Western coverage of the war. 

 

 

                                                 
58

 Finn (WP), Harding (TG), Jégo (LM). 
59

 Andrew Kramer (NYT). In Person Interview. Moscow, Russia. March 25, 2010. 
60

 Laure Mandeville (LF). Telephone Interview. April 25, 2010. 
61

 Luke Harding (TG). In Person Interview. Moscow, Russia. March 25, 2010. 
62

 Peter Finn (WP). Telephone Interview. February 2, 2010. 
63

 Jonathan Finer (WP). Telephone Interview. April 19, 2010. 



 17

Russian Control of the War Zone 

 
From the accounts of most Western journalists, the Russian on-the-ground 

interactions with the foreign press were a spectacular failure. After the August 12 

ceasefire and the Russian takeover of Gori, the Russian authorities greatly restricted 

access to Gori, Tskhinvali, and the areas between them, becoming the major reason 

Western journalists did not have easy access to the Russian and South Ossetian version of 

events. 

At first, the Russian authorities prohibited all Western journalists from entering 

Gori (see the map duplicated here for clarity), and then they made it necessary for 

Western journalists to hold official Russian accreditation in order to enter the city. This 

permission was typically reserved for the Moscow correspondents from flagship Western 

publications, who had Russian accreditation because they had worked in Moscow. This 

made getting into Gori (the frontline of the occupation) a key challenge for most Tbilisi-

based correspondents. 

 

64
 

 

On the other hand, Tara Bahrampour (WP) did not believe that her access to Gori 

was denied because she did not have proper accreditation. Rather, she said that all 

accessibility decisions were being negotiated on the spot and depended more on chance 

than on the official stance regarding journalistic access. Laure Mandeville (LF) also 

recalled this air of uncertainty: “as always in Russia, it just depends on the mood and 

                                                 
64

Fred Kagan, Eastern European Strategy Group, American Enterprise Institute, August 27-28, 2008. 



 18

behavior of the particular Colonel or General around.”
65

 However, Mandeville (LF) also 

said that the Russian officers claimed this was the stance of the Kremlin. Mandeville (LF) 

suspected that there was indeed an order made somewhere in Moscow, but finally 

admitted “we never really got a clear answer on that.”
66

 

Severe Russian restrictions often forced Western correspondents to seek other 

ways into Gori. For example, many journalists found ways into Gori through unofficial 

channels (through back roads that were often quite dangerous). Others, such as 

Mandeville (LF), Harding (TG) and Bahrampour (WP) sought ways into Gori through 

official diplomatic channels (traveling with the French Ambassador, with high-level 

Georgian security officials, and the Estonian Ambassador, respectively). Despite the 

success of some of these trips, access to Gori after August 12 was severely limited as a 

result of strict Russian regulations. 

 Access to Tskhinvali, after the August 12 ceasefire, was even more difficult. 

Much to its detriment, the Russian military leadership had a very strict policy towards 

Western foreign correspondents seeking access to South Ossetia: if they were to see 

South Ossetia, it would be under Russian supervision. As a result, only Western 

correspondents with official Russian accreditation were allowed to go into South Ossetia 

and even then these correspondents could experience South Ossetia only as part of a large 

convoy of journalists transported by buses and escorted by the Russian army. 

After August 15, these excursions were carried out sparingly at first, and then 

eventually daily, from Vladikavkaz (Russia) into Tskhinvali. They were meant to 

showcase the destruction suffered in Tskhinvali after the Georgian attack on August 8. 

They typically lasted only a few hours, during which Western journalists were not 

allowed to stray beyond a certain area. These excursions were thus very controlled and 

played an important role in shaping the experience of foreign journalists, especially 

because they represented a sharp contrast to the extreme accessibility of the Georgian 

officials who had invited them to lunch and waved them through all the checkpoints.  

 Romain Goguelin, a French reporter from France24 who was privileged to travel 

with the Russian army, highlighted the absurdity of the Russian policy. He remembered 

preparing to tape South Ossetian refugees reentering Tskhinvali after having fled 

previously from their homes because of the Georgian offensive. Many of them were 

shouting “Thank you, Russia, thank you, you have saved us!”  A Russian official told 

him to turn off the camera! It took Goguelin (F24) a lot of explaining to convince this 

official that evidence of Ossetian suffering caused by the Georgians was precisely what 

the Russians should be interested in recording.
67

 

When asked about the incident, Goguelin (F24) simply said that this was proof of 

Russian incompetence in media wars, and their psychological entrapment in the practices 

of the Cold War, according to which information should be withheld from (rather than 

shared with) journalists, especially if they are American or European. Goguelin (F24) 

believes this attitude in general was extremely detrimental to the Russian case: “when 

there was a Georgian bombardment of Tskhinvali, it really did not help the Russians that 

                                                 
65

 Laure Mandeville (LF). Telephone Interview. April 25, 2010. 
66

 Ibid. 
67

 Romain Goguelin (F24). In Person Interview. Moscow, Russia. March 27, 2010. 



 19

there weren’t any Western journalists there…and that there were only 48 Russian 

journalists….because some in the West tend not to believe Russian journalists.”
68

 

As the only Western journalist who was staying at the Russian base near 

Tskhinvali, Goguelin (F24) believes he clearly “gave a different point of view on the 

conflict than someone who was on the Georgian side…many of the colleagues I knew 

back in Paris were completely ‘biased’ to an extreme point…I was glad to be there to 

bring some balance.”
69

 Nodé-Langlois (LF) also said the Russians should have 

immediately brought in Western journalists, because this would have made a big 

difference.  

In contrast, Laure Mandeville (LF) believes that this absence of Western 

journalists was not so detrimental to the Russians, because it allowed Moscow to accuse 

Westerners of imbalanced coverage. In addition, Mandeville (LF) believed that most 

Western journalists stationed in Tbilisi eventually ceased to promote a pro-Georgian 

perspective, because they became critical of Saakashvili and were more likely to view the 

conflict as an internal Georgian affair rather than a large land-grab by the Russians.
70

  

Piotr Smolar (LM) strongly believes that the Russians committed a terrible 

mistake. He recognized the contradiction (which is pertinent to the main conclusion of 

this paper), that while the Russians would always criticize the Western media as 

promoting anti-Russian propaganda, it was, in fact, the Russians themselves who had 

largely prevented the Western journalists from seeing their side of the story: “there is a 

contradiction between these two feelings. On the one hand they were frustrated, and on 

the other they were not allowing us to go there freely.”
71

 

Smolar (LM) believes it would have been extremely easy for the Russians to 

allow Western journalists to just sleep in the base near Tskhinvali (as Romain Goguelin 

had done), and that this would have made a big difference, because the bus trips from 

Vladikavkaz were about 4 hours each way: “it might sound like a detail, but it’s not, 

because when you lose 8 hours a day on traveling, you know, you get superficial, you 

have less time to talk to people, to report, and to investigate.” Smolar (LM) believes it 

also would have been extremely easy and beneficial for the Russians to present to the 

journalists “a very high Russian officer, a guy good with words, good with journalists, 

who would come with a map, with a very precise timeline of what had happened,” 

because there would have been articles written about it within the hour.
72

 

If the Russian authorities had allowed more Western correspondents into South 

Ossetia, Western coverage of the war would probably have been completely different. An 

indication of this is that most Western correspondents I interviewed were glad to report 

the other side of the story (once they finally had access to it). 

 

 

                                                 
68

 Romain Goguelin (F24). In Person Interview. Moscow, Russia. March 27, 2010. 
69

 Ibid. 
70

 Laure Mandeville (LF). Telephone Interview. April 25, 2010. 
71

 Piotr Smolar (LM). Telephone Interview. April 15, 2010. 
72

 Ibid. 



 20

Russian Treatment of Western Journalists  

 
Luke Harding (TG) also believes the Russian attitude toward the foreign press 

was extremely detrimental to their case. From his perspective, it was more what he 

viewed as blatant Russian lies and lack of respect, rather than the lack of access, that led 

to negative press coverage. When he first arrived in the area around Gori on August 9, 

Harding (TG) was able to speak with Georgian refugees who had fled from Ossetian 

gangs that had raided their village, killing teenage boys, and stealing everything in sight. 

He was later able to visit the villages themselves, and confirm that “these stories were 

quite credible. I was careful, and I got people to draw maps, to give me details of names, 

ages, family relationships. We built up this picture of 21
st
 century ethnic cleansing carried 

out by vengeful Ossetians and facilitated by the Russians.”
73

 Thus, when Harding (TG) 

went on his first excursion with the Russians (which started near Gori rather than in 

Vladikavkaz), he knew not to believe what they told him: 

 

They drove through the same villages, the ones that I had been in the 

previous day, and it was clear that the houses had been burned by 

Ossetians…and we were now with a Kremlin spin doctor all herded on 

this truck…and we didn’t stop….he did allow us to take pictures, but he 

claimed that it had been the Georgian Special Services that had burned 

down all these villages. He was lying, of course.
74

 

  

Harding (TG) was angered to hear the Russians lie so blatantly. As a journalist, he 

was angered by the lack of transparency, and he also “personally resented” the accusation 

that he was a CIA or an MI6 agent, a Western spy, and a partisan apologist for the 

Georgians. He believes this kind of treatment was counterproductive for the Russian 

relationship with the foreign press corps:  

 

Restricting people and lying to them in a primitive way might work for the 

Russian press, but it just doesn’t work for the international press….no 

one’s going to believe you, if you’ve talked to someone in a village, who 

described meticulously how an Ossetian gang came in, with dates, 

numbers, vehicles, and burned their house, and then you’re told by some 

Kremlin stooge that it was burned down by Georgian special agents …it’s 

just a fairytale for idiots!
 75 

 

According to Harding (TG), when he confronted one of the Russian military 

officials, he became quite an unpopular character on the trip, and they even threatened to 

throw him off the truck and to leave him behind in no man’s land, in the middle of a war-

zone! This probably did not help the Russian cause. 

 Other journalists denounced the Russians’ use of security threats as a pretext to 

limit Western journalists’ access to Tskhinvali and the villages between Gori and 

Tskhinvali. Andrew Osborn (WSJ) recounted how Western journalists on controlled 

                                                 
73

 Luke Harding (TG). In Person Interview. Moscow, Russia. March 25, 2010. 
74

 Ibid. 
75

 Ibid. 



 21

excursions to Tskhinvali were forced to travel in armored vehicles
76

 that prevented them 

from even catching a glimpse of the Georgian/South Ossetian countryside. The Russians 

said this was a necessary measure, to protect the lives of journalists (“Of course they said 

it was for safety…they claimed there were still hostile elements, snipers, etc.…God 

forbid, some Western journalists might die!”).
77

 Laure Mandeville (LF), Piotr Smolar 

(LM) and Jonathan Finer (WP) also agreed that the Russians had used security as a 

pretext. In the words of Jonathan Finer (WP), “I think that was a sort of an excuse, 

basically. To the extent there was a threat to our security, it was from them [and the 

Ossetian militias they were not controlling].”
78

  

Piotr Smolar (LM) was quite frustrated by this as well: “this is the biggest crap a 

journalist can hear from a government: ‘security issues’…yes well of course there is a 

security issue, it’s a war, for God’s sake! We know we’re not going to Disneyland!” 
79

 

Smolar (LM) also said that the Russians’ reputation, and especially that of the Russian 

army, also contributed to negative coverage. However, when asked whether the non-

transparency of the Russians had led to anti-Russian coverage from outraged Western 

journalists, he responded: “I hope journalists are mature enough to know the difference 

between bad communication and the actual subject they are supposed to cover.”
80

  

Harding (TG) was angered that the Russians did not allow the Western journalists 

to stay in Tskhinvali overnight, or to do basic things, such as to go to the morgue (which 

would have been the easiest way to assess the false Russian claim that the Georgians had 

killed 2,000 people), or to go to Georgian villages inside South Ossetia, which had been 

systematically burned to the ground and destroyed by South Ossetians. In essence, he 

said, “they weren’t allowed to be journalists.”
81

 He was also extremely suspicious that 

locals in Tskhinvali kept ‘popping up’ out of nowhere to talk to journalists and to give 

them all (nearly word for word) the same story: “The people who ‘spontaneously’ talked 

to us all said the same thing, which is kind of suspicious. It was impossible to work 

independently.”
82

 However, not all correspondents who gave accounts of the trips to 

Tskhinvali agreed that the South Ossetians were being told what to say by the Russians. 

 Regardless of their opinions on whether the Tskhinvali locals were being coached, 

all correspondents (whether French, British, or American) concurred that the heavily 

controlled trips were extremely uncomfortable from a journalistic point of view. This 

inevitably limited their exposure to the South Ossetian version of events. Most 

correspondents, regardless of their country or newspaper, also agreed that these policies 

of the Russian authorities were simply the result of ‘bad management’ by the Russians: 

 

They could have come up with a more sophisticated propaganda…it just 

needed to be more subtle. These people don’t know what Twitter is, they 

don’t know what social media is, they don’t speak English; they’re used to 

dealing with the Russian press, which will do what it’s told….these tactics 

                                                 
76

 Although the first trips were done by bus, eventually the Russians used armored vehicles. 
77

 Andrew Osborn (WSJ). In Person Interview. Moscow, Russia. March 27, 2010. 
78

 Jonathan Finer (WP). Telephone Interview. April 19, 2010. 
79

 Piotr Smolar (LM). Telephone Interview. April 15, 2010. 
80

 Ibid. 
81

 Luke Harding (TG). In Person Interview. Moscow, Russia. March 25, 2010. 
82

 Ibid. 



 22

on sophisticated Western journalists wouldn’t work. It was bad 

management…they fall victims to their own propaganda.
83

 

  

Even Aleksandra Prokopenko, Russian correspondent from ITAR-TASS, stated 

clearly that this was bad Russian management. John Burgess (WP Foreign Desk Editor) 

agreed with Prokopenko (ITAR-TASS) that the Russian military did not feel that part of 

their mission was to explain to the Western media why they were in South Ossetia (with 

the exception of the aforementioned controlled excursions into Tskhinvali). 

While most correspondents called this a problem of Russian incompetence, Piotr 

Smolar (LM) believed “it’s not incompetence, it’s tradition…the Russian army has never 

been open, never.”
84

 The key problem, as summarized by Smolar (LM), was that “the 

Russians are control freaks, so they are not used to good modern PR. Most of the time, 

Russian channels are just a propaganda tool for the government. So Russian authorities 

have difficulty finding a more subtle approach toward foreign media.”
85

 Harding (TG) 

echoed this sentiment, saying that “the problem was the Kremlin’s attempts at Soviet-

style micromanagement…they wouldn’t actually let reporters go and make their own 

inquiries…and if they had, I think the Russian side of the story would have come out 

sooner, and would have been more positive.”
86

 In the words of Andrew Osborn (WSJ): 

“the Russians were their own worst enemies.”
87

  

 

 

Stark Contrast with Georgian Accessibility 

 
Unlike the Russians, the Georgian government responded immediately to the 

outbreak of the conflict with a strong media offensive. All correspondents immediately 

noted the extreme accessibility of Georgian officials. For example, Peter Finn (WP) 

recalled speaking to Georgian President Mikheil Saakashvili personally just 2 hours after 

arriving in Tbilisi, and mentioned that Saakashvili was so accessible that people started to 

wonder whether he actually had a war to manage. Similarly, Tara Bahrampour (WP) 

recalled having access to the personal cell phone numbers of numerous Georgian 

officials, whom she felt comfortable calling as late as 1 am for information. Luke 

Harding (TG) recalled Western journalists regularly receiving text messages from the 

Georgian Foreign Ministry and being able to easily talk to all the important Georgian 

officials. Marie Jégo (LM) also noted how pleasant it was to work with them, and 

admitted that one British correspondent had said that journalists were more attracted to 

the Georgians, because they were more journalist-friendly. This Georgian accessibility in 

Tbilisi was a stark contrast with the lack of accessibility of the Russians, with whom, in 

the words of Moscow correspondent Charles Bremner (TT), “we just got the official 

version.”
88

  

Even in Moscow, official access was much more limited than in Tbilisi, despite 

                                                 
83

 Ibid. 
84

 Piotr Smolar (LM). Telephone Interview. April 15, 2010. 
85

 Ibid. 
86

 Luke Harding (TG). In Person Interview. Moscow, Russia. March 25, 2010. 
87

 Andrew Osborn (WSJ). In Person Interview. Moscow, Russia. March 27, 2010. 
88

 Charles Bremner (TT). In Person Interview. Paris, France. March 23, 2010. 



 23

the efforts to accommodate the foreign press to some degree, as stated by Fabrice Nodé-

Langlois (LF), Alexandre Billette (LM), and Anne Barnard (NYT). For example, despite 

the lack of access they permitted on the ground, Nodé-Langlois (LF) recalled that in 

Moscow “[the Russians] organized press conferences nearly daily, showing maps, really 

trying to show that they were giving all the information.”
89

 Anne Barnard (NYT) 

generally agreed that “there was at least some attempt by the Russian military to be 

transparent, at least compared to their past.”
90

 However, apart from these daily press 

briefings, Moscow correspondents concurred that there was not much contact with the 

foreign press, which is a stark contrast with the Georgians’ 24-hour attention. 

 Just as Russian inaccessibility was rooted in their history and culture, this 

Georgian accessibility did not appear spontaneously. Rather, Bahrampour (WP) noted 

that the Georgian officials had also been extremely accessible to her and other Western 

journalists long before the conflict had erupted. Having lived in Georgia for about a year 

prior to the start of hostilities, she recalled knowing and having the contact information of 

many of them long before August of 2008:  

 

They’re very accessible, they speak very good English […] they’re very 

easy to get to know, they’re happy to meet you at all hours for a coffee 

[…] and they’re very warm and a lot of them are nice people, but it 

doesn’t mean you’re going to get the truth out of them!
91

 

 

Finn (WP) described all of the Georgian officials as “by design Western-educated 

[…] they went out of their way to cultivate and influence the foreign press, including 

making the President available on a regular basis.”
92

 In addition, Bahrampour (WP) 

recognized that despite the warmth and kindness of many of the Georgian officials, they 

had a very particular understanding of events. When asked whether Georgian officials’ 

transparency made her more inclined to believe their side of the story, she responded: “I 

don’t consider them to be particularly transparent…just media-savvy.”
93

 

 Thus, in stark contrast to the reception they received by the Russians, all 

correspondents spoke wonders of the access they got from the Georgian government. 

According to Luke Harding (TG): 

 

Most importantly, we were given access! We were waved through 

roadblocks,…That was why the Georgians, at least initially, won the 

media war. Not because we worked for the CIA, but simply because they 

had a more sophisticated understanding of how a global media works.
94

 

 

 Indeed, much has been written about the degree to which disproportionate 

proximity to one actor in military conflicts has affected news coverage. For example, in 

the British-led 1982 Falklands war, and in the American-led 2003 Iraq invasion, there 

                                                 
89

 Fabrice Nodé-Langlois (LF). In Person Interview. Paris, France. March 23, 2010. 
90

 Anne Barnard (NYT). Email Interview. April 26, 2010. 
91

 Tara Bahrampour (WP). Telephone Interview. February 16, 2010. 
92

 Peter Finn (WP). Telephone Interview. February 2, 2010. 
93

 Tara Bahrampour (WP). Telephone Interview. February 16, 2010. 
94

 Luke Harding (TG). In Person Interview. Moscow, Russia. March 25, 2010. 



 24

was some criticism of reporters who (for security reasons) were embedded with army 

units and thus were more likely to identify with the soldiers they accompanied.
95

 In the 

case of the Georgia war, this proximity to Georgian officials may have played a similar 

role, to the extent that journalists may have considered Georgians to be more Western, 

and thus part of their broad community. However, two important caveats are worth 

noting. First, in the Falklands War and in Iraq, the common nationality and a possible 

feeling of patriotism were likely to bind journalists and soldiers much more closely than 

the more diffuse common identity possible between Western journalists and Georgian 

officials. Secondly, in the case of Georgia, journalists were not bound to travel with 

Georgian officials. 

In some conflicts, budget limitations can play a role in influencing news coverage, 

because reporters’ mobility in a region can be limited by lack of funds. In addition, 

language barriers can affect coverage by limiting reporters’ understanding of events, their 

exposure to the more representative local population (rather than to English-speaking 

elites), or their ability to build trust around them. However, not a single correspondent 

believed that budget or language barriers in any way hindered their coverage of the 

conflict. This is another reflection of their belief that lack of access to the Russian and 

South Ossetian perspectives proved to be a much more significant problem and the major 

structural factor influencing Western coverage of the war. 

                                                 
95

 Howard Tumber, “Prisoners of News Values?” in Reporting War: Journalism in Wartime, eds. Stuart 

Allan and Barbie Zelizer. 1st ed, Routledge, 2004, p. 193 



 25

“The Russians were their own worst enemies.” – Andrew Osborn (WSJ)
96

 

 

 

5. Conclusion  

 

I have presented evidence that there were key structural factors that influenced 

Western coverage of the 2008 Russia-Georgia war. The unique timing, location, and 

complexity of the war may have contributed to the oversimplification of coverage by 

some reporters not familiar with the conflict (and based mostly in Georgia). In addition, 

although major Western publications gave a lot of freedom to their correspondents to 

direct the coverage, and although the news-gathering methods were similar across all 

major publications, the work of home office reporters and editorial staff, by virtue of its 

remote nature and its detachment from the events on the ground, may have contributed to 

distorted coverage of the war in the Western print media. Most importantly, however, it 

was lack of access to the Russian and South Ossetian perspectives (as a result of security 

threats and the restrictive policies of the Russian military) that most significantly 

contributed to the imbalanced coverage of the war in the Western press.  

 

                                                 
96

 Andrew Osborn (WSJ). In Person Interview. Moscow, Russia. March 27, 2010. 



 26

Afterword 

 

I began this research project with my own pre-conceived notions about how to 

objectively assess anti-Russian bias in Western news coverage of the Georgia crisis. 

These included the creation of a new methodological tool that would assign points to 

news articles based on instances of ‘bias’ present in each news article. However, in the 

course of my interviews, I realized that this quantitative method was subject to 

prohibitive methodological difficulties. First of all, aiming to create a scale of anti-

Russian bias wrongfully assumed that one could easily classify each quotation, 

description, or source (or even the tone) within an article as being either fully pro-

Russian or pro-Georgian. Moreover, this method assumed that all articles were 

comparable, as if they had been created under the same circumstances, had the same 

scope and topics, were from the same time period, and had the same amount of 

information. These assumptions would easily have led to the mischaracterization of news 

articles, of the motives of reporters, and of the root causes of the bias.  

Indeed, another important finding of my research is that one cannot compare 

American and Western European news articles, because the American and Western 

European journalistic traditions and reporting styles are so different. While American and 

European correspondents follow the same methods to acquire information, there are 

fundamental differences in the way they interpret and present this information. These 

differences played a key role in determining the final news output of publications in the 

United States and Western Europe.  

John Burgess (WP) explained that European journalists write differently because 

they have a different tradition; one that encourages them to take a stance rather than 

report only the facts. This distinction was remarkably present in every single interview. 

While all the American journalists believed in the need to present all sides of a story, all 

the European journalists said this was impossible and therefore not the role of the 

journalist. This was best put by Laure Mandeville (LF): 

 

There are moments in journalism where of course you have to see all 

sides, but you can miss the center of a story if you want to balance things 

in a very neutral way. I think the most important thing is ‘honesty’ in 

journalism,….because objectivity is impossible, and neutrality can be 

extremely dangerous…sometimes you have to take a stance….and that’s 

where I see sometimes limits in American journalism, when you want to 

balance exactly.
97

 

 

Thus, while the day-to-day reporting efforts of American and Western European 

correspondents on the ground were largely similar, there were key differences in 

journalists’ approach to writing that complicate an effective comparison of the news 

articles written for American and Western European publications.  

Still, reading hundreds of news articles supported my research in other ways, 

informing my interviews with war correspondents and deepening my knowledge of all 

that had been written on the conflict. Throughout this process, I realized that one cannot 

objectively measure the work of journalists covering an international crisis, and one 

                                                 
97

 Laure Mandeville (LF). Telephone Interview. April 25, 2010. 



 27

certainly cannot find objectively conclusive links between the personal inclinations of 

journalists and their coverage of a conflict. What we can do, however, and what I did in 

my research, is explore whether other ‘structural’ factors can help to explain the coverage 

of the war.  

My personal experience with these war correspondents taught me that we should 

be careful about accusing these brave professionals (who are willing to risk their lives in 

the name of transparency) of biased or imbalanced coverage if we have not first 

examined the structural obstacles they had to face in the process. 



 28

Bibliography 

 

 

Bahrampour, Tara. Washington Post. Telephone Interview. 16 February 2010. 

 

Barnard, Anne. New York Times. Email Interview. 26 April 2010. 

 

Billette, Alexandre. Le Monde. In Person Interview. Moscow, Russia. 27 March 2010. 

 

Bremner, Charles. The Times. In Person Interview. Paris, France. 23 March 2010. 

 

Burgess, John. Washington Post. Telephone Interview. 19 April 2010. 

 

Civil.ge. “Saakashvili Calls on Abkhazians, Ossetians to Jointly Resist External Force,” 

Tbilisi, 29 April 2008. 

 

Chira, Susan. Talk to the Newsroom: Foreign Editor. 30 March 2009. Available at: 

http://www.nytimes.com/2009/03/30/business/media/30askthetimes.html 

 (Accessed February 2010) 

 

Cornell, Svante, and Frederick Starr, eds. Guns of August 2008: Russia's War in Georgia. 

Armonk: M E Sharpe, 2009.   

 

Finer, Jonathan. Washington Post. Telephone Interview. 19 April 2010. 

 

Finn, Peter. Washington Post. Telephone Interview. 2 February 2010. 

 

Freedom House, Combined Average Ratings: Independent Countries 2009. Available at: 

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=475&year=2009 

 (Accessed December 2009) 

 

Goguelin, Romain. France24. In Person Interview. Moscow, Russia. 27 March 2010. 

 

Harding, Luke. The Guardian. In Person Interview. Moscow, Russia. 25 March 2010. 

 

International Crisis Group (Organization). Russia & Georgia: The Fallout. 22 August 

2008. http://www.crisisgroup.org/home/index.cfm?id=5636&l=1 

(Accessed October 10, 2009) 

 

Ivanova, Olga. “A Free Press? Not This Time.” The Washington Post. 15 August 2008. 

http://www.washingtonpost.com/wp-

dyn/content/article/2008/08/14/AR2008081403048.html. 

(Accessed October 5, 2009) 

 

Jégo, Marie. Le Monde. In Person Interview. Moscow, Russia. 25 March 2010. 

 



 29

Kagan, Fred. Eastern European Strategy Group. American Enterprise Institute. 27-28 

August 2008. 

 

King, Charles. “The Five-Day War - Managing Moscow after the Georgia Crisis” 

Foreign Affairs 87 (2008): 2. 

http://www.heinonline.org/HOL/Index?index=journals/fora&collection=journals 

(Accessed October 5, 2009) 

 

Kramer, Andrew.New York Times. In Person Interview. Moscow, Russia. 25 March 2010. 

 

Lederman, Jim. Battle Lines: The American Media and the Intifada. New York, NY: 

Westview Pr (Short Disc), 1993.   

 

Mandeville, Laure. Le Figaro. Telephone Interview. 25 April 2010. 

 

Nodé-Langlois, Fabrice. Le Figaro. In Person Interview. Paris, France. 23 March 2010. 

 

Osborn, Andrew. Wall Street Journal. In Person Interview. Moscow, Russia. 27 March 

2010. 

  

Prokopenko, Aleksandra. ITAR-TASS. In Person Interview. Moscow, Russia. 27 March 

2010. 

 

Rosenblum, Mort. Who Stole the News: Why We Can't Keep Up With What Happens in 

the World and What We Can Do About It. Toronto, Canada: Wiley, 1995.    

 

Simes, Dimitri K. “Russian Roulette.” National Interest, no. 98 (November 2008): 4-7.   

http://web.ebscohost.com/ehost/detail?vid=1&hid=5&sid=e016d07a-8a21-

468ead68cb37acce8a3c%40sessionmgr4&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ

%3d%3d#db=a9h&AN=35286846 (Accessed October 14, 2009) 

 

Smolar, Piotr. Le Monde. Telephone Interview. 15 April 2010. 

 

Tumber, Howard. “Prisoners of News Values?” in Reporting War: Journalism in 

Wartime, eds. Stuart Allan and Barbie Zelizer. 1st ed, Routledge, 2004. 

 

“Russia Won the War, but the Media Battle Rages On.” Vedomosti, 11 August 2008, sec. 

Editorial. http://dlib.eastview.com/browse/doc/20437971. 

(Accessed September 2009) 

--- 
New York Times (33 articles published between August 7 and August 15, 2008) 

Washington Post (34) 

The Guardian (23) 

The Times (28) 

Le Monde (55) 

Le Figaro (81) 



 30

Appendix: List of Interview Questions 

1. When were you in Georgia to cover the 2008 Russia-Georgia war? Where were 

you located during the conflict? Tbilisi? Gori? Tskhinvali?  

 

2. In your coverage of the war, what are some of the specific logistical obstacles you 

encountered (difficulties of access, sources, etc)? 

 

3. What sources were available to you (e.g. did you speak to any South Ossetians)? 

 

4. Was language a barrier to your reporting? Were you able to rely on a translator? 

  

5. Prior to the start of the conflict, what had been your past experiences in Georgia? 

 

6. What had been your outlook on the conflict before you traveled there to cover it? 

Did your outlook change as you covered the conflict? 

 

7. What was the role of the U.S. government (e.g. did you register at the U.S. 

Embassy, speak to American officials, etc.) in your coverage? Did you feel 

pressure from the Georgian/Russian government? 

 

8. What was the role of budget limitations? 

 

9. How did you decide what story to cover?  

 

10. What was your relationship with your editors, their demands, and how they 

followed your work during the conflict? Did your editors question your reading of 

events? 

 

11. Have you worked for other newspapers? Did you notice any paper-specific 

customs in terms of reporting? 

 

12. What were your interactions with other correspondents from other countries and 

other papers? 

 

13. Did you travel with the Georgian or Russian military at all? 

 

14. Did you rely on any of the newswire services (e.g. Reuters, AP, AFP)? 

 

15. Do you think correspondents’ coverage of Russia and Georgia was affected by 

whether they had also been a reporter near the end of the Cold War? Was yours? 

 

16. I’ve read that some European journalists include their personal analysis into the 

news story…do you think that is appropriate?  

 



 31

17. I’ve been reading different theories about the work of journalists, and I am just 

wondering your perspective on this…What is the role of the journalist? 

 

18. Who started the 2008 Russia-Georgia war? 




