
UCLA
UCLA Pacific Basin Law Journal

Title
Defamation, Invasion of Privacy, and the Press in the People's Republic 
of China

Permalink
https://escholarship.org/uc/item/47j9n9s0

Journal
UCLA Pacific Basin Law Journal, 11(2)

Author
Josephs, Hilary K.

Publication Date
1993

DOI
10.5070/P8112022039

Copyright Information
Copyright 1993 by the author(s). All rights reserved unless otherwise 
indicated. Contact the author(s) for any necessary permissions. Learn 
more at https://escholarship.org/terms
 
Peer reviewed

eScholarship.org Powered by the California Digital Library
University of California

https://escholarship.org/uc/item/47j9n9s0
https://escholarship.org/terms
https://escholarship.org
http://www.cdlib.org/


ARTICLES

DEFAMATION, INVASION OF PRIVACY,
AND THE PRESS IN THE PEOPLE'S

REPUBLIC OF CHINA

Hilary K. Josephst

I. INTRODUCTION

The degree of media participation and reporting of the Democ-
racy Movement demonstrations in the spring of 1989' distinguished
the Movement from other incidents of civil unrest since 1949.2 For
perhaps the first time since the founding of the People's Republic of
China, the news media reported on significant events not as the
government leadership wished, but as they occurred. Because an
independent press plays a critical role in the creation and mainte-
nance of democratic political institutions, the Chinese media acts as
an important element in the development of representative govern-

t Professor of Law, Syracuse University College of Law. The author would like
to acknowledge the generous support of the Syracuse University College of Law and the
U.S. Committee on Legal Education Exchange with China. The Institute of Law of the
Chinese Academy of Social Sciences was most hospitable during a research visit in July
1992. To Zhang Xinbao, my mentor in the subject of Chinese tort law, and my research
assistants Michael Laws and Josh McKniff I owe a debt of gratitude. However, all
errors that remain are my own.

1. See generally Hilary K. Josephs, The Chinese Democracy Movement in US.
Perspective, 10 UCLA PAC. BASIN L.J. 285 (1992).

2. See generally Seth Faison, The Changing Role of the Chinese Media, in THE
CHINESE PEOPLE'S MOVEMENT: PERSPECTIVES ON SPRING 1989, at 145 (Tony Saich
ed., 1990); Judy Polumbaum, The Tribulations of China's Journalists After A Decade of
Reform, in VOICES OF CHINA 33 (Chin-Chuan Lee ed., 1990); Andrew G. Walder, The
Political Sociology of the Beijing Upheaval of 1989, PROBS. OF COMMUNISM, Sept.-Oct.
1989, at 30; ANDREW J. NATHAN, CHINESE DEMOCRACY 152-92 (1986). The press
had ambivalent feelings about the proposed enactment of a press law, on the one hand
viewing it as a source of protection and on the other as a potential instrument of repres-
sion. The reasons for this ambivalence have been borne out by the issuance of adminis-
trative regulations which explicitly subject the press to registration requirements and
prior restraints. See First Provisions on Press Management Promulgated, BBC Summary
of World Broadcasts, Mar. 15, 1991, available in LEXIS, Nexis Library, BBCSWB File.



PACIFIC BASIN LAW JOURNAL

ment in the People's Republic.3

Numerous reasons account for the increasing outspokenness
and prominence of the media in the 1980s. For instance, the gov-
ernment, under the leadership of a "reformist" faction since 1978,
encouraged freer dissemination of information as a means of
preventing the abuses of power and corruption of the sort that oc-
curred during the Cultural Revolution. The torrent of criticism
against "hardliners" or "leftists" that Deng Xiaoping encouraged to
gain support for his own policies later proved uncontrollable. With
their new freedom, the media also publicized the failings of the re-
formist program of development. 4

The post-1978 economic reforms subsequently produced a
commercial market for newsworthy events. As the system of cen-
tralized economic planning weakened and a market fringe devel-
oped throughout the economy, journalism became a money-making
venture. 5 The products of regional journalism found a market na-
tionwide and even abroad.6 Editorial boards tested the constraints
of government control if they thought that particular articles would
sell copy. 7 At the same time, newspapers and magazines became
easier targets for libel and defamation suits since they now qualified
as "deep pocket" defendants.

The growing independence of the media suffered a blow in the

3. See generally Martin King Whyte, Prospects for Democratization in China,
PROBS. OF COMMUNISM, May-June 1992, at 58-59 (stating that factors important to
democratization include modification of Communist Party's monopoly on power, abil-
ity of interest groups to organize and promote alternative policies, legal protection of
individual rights, open elections, and autonomy of mass media). The author agrees with
Professor Whyte that it is worthwhile to look for a trend toward democratization in
China, even if the eventual outcome is not likely to be a Western-style democracy.

4. See Polumbaum, supra note 2, at 39-43.
5. See id. at 50-51.
6. For example, with respect to the three cases discussed later in this article, Yang

Mo was a permanent resident of Beijing (living temporarily in Guangdong) but the
offending article, Yang Mo de Chulian [Yang Mo's First Love], was published in Harbin;
the story Ershinian 'Feng Nd' Zhi Mi [The Twenty Year Old Riddle of the Mad Woman]
was originally published in Shanghai and later republished with a sequel in Liaoning;
and Wang Meng's story Jianying de Xizhou [Hard Gruel] was first published in China
and later republished in Taiwan.

7. The pressure to obtain independent sources of revenue will only increase as the
government withdraws subsidies from virtually all newspapers and journals. See 'Ming
Pao' Most Newspaper Subsidies to Be Abolished from 1994, BBC Summary of World
Broadcasts, Dec. 22, 1992, available in LEXIS, Nexis Library, BBCSWB File. Leading
Chinese journalists see financial independence from the government as a necessary con-
comitant of editorial freedom. See Jin Zhong, Qidai "Gua Shu Di Luo"--Fangwen
Zhongguo Jizhe Dai Qing Xiaojie ["Waiting for the Melon to Ripen and Fall from the
Stem "--An Interview with Dai QingJ, KAIFANG [OPEN], Feb. 1993, at 42, 43 [hereinaf-
ter Interview with Dai Qing]; Zhengqu Baozhi Duli-Shanghai Jizhe Zhang Weiguo Tan
Xinwenye Minyinghua [The Struggle for Press Independence-An Interview with Shang-
hai Journalist Zhang Weiguo About Popular Management of Journalism], KAIFANG,
Feb. 1993, at 32.

[Vol. 11:191



DEFAMATION IN THE P.R.C.

aftermath of the Democracy Movement. Journalists who had sup-
ported the demonstrations and criticized the government were ar-
rested or dismissed from their jobs and anti-establishment
newspapers like the World Economic Herald in Shanghai were
closed down.8 Even before the Democracy Movement, new con-
straints on the media had already emerged in the form of defama-
tion suits (both civil and criminal defamation) against reporters and
the newspapers or journals that employed them. 9

Lower court decisions published within the last five years in
Zuigao Renmin Fayuan Gongbao ("Gazette of the Supreme People's
Court"), which carry quasi-precedential value in the law, 10 nearly
all hold against media defendants." Shanghai has been a frequent
venue for defamation suits because of the amount of investigative
reporting done there.12 While the suits brought in Shanghai have

8. See Polumbaum, supra note 2, at 66-68. At the time of this writing, the atmos-
phere is notably less repressive than it was three years ago, in terms of the sheer number
of publications in circulation, the range of subject matter, and decreased surveillance of
foreign reporters. See, e.g., Nicholas D. Kristof, Political Jargon, China's Barometer,
Shows Clear Skies for Art and Sex, N.Y. TIMES, Feb. 24, 1993, at C13; Xu Xing, Xinwen
You le Shangye Ziyou [Journalism Has Commercial Freedom], KAIFANG, Feb. 1993, at
24. However, the government has continued to close down publications which directly
call for greater political reform or feature material which is too sexually explicit. See,
e.g., Official Journal Closed for Publishing Pro-Democracy Articles, BBC Summary of
World Broadcasts, Jan. 8, 1993, available in LEXIS, Nexis Library, BBCSWB File;
Ruanxing Tiaozhan Dangxing [A Soft Challenge to the Party Spirit], KAIFANG, Feb.
1993, at 28.

9. See Writers Need Protection from Plague of Lawsuits, CHINA DAILY, Jan. 18,
1989, at 4.

10. See Liu Nanping, An Ignored Source of Chinese Law: The Gazette of the
Supreme People's Court, 5 CONN. J. INT'L L. 271, 302 (1989).

11. See, e.g., the Shen Yafu and Mou Chunlin case discussed infra part IV.A; Judg-
ment of Mar. 19, 1991, Chishui Renmin Fayuan (Chishui Basic People's Court], Zui-
GAO RENMIN FAYUAN GONGBAO (GAZETTE OF THE SUPREME PEOPLE'S COURT],
June 20, 1992, at 60 (civil defamation case brought by Hu Jichao et al. against Liu
Shouzhong and the Zunyi Evening News); Judgment of Oct. 27, 1988, Jingan Qu
Renmin Fayuan [Jingan District Basic People's Court], ZUIGAO RENMIN FAYUAN
GONGBAO, Dec. 20, 1990, at 28 (civil defamation suit brought by Xu Liang against the
Shanghai Culture and Arts Journal and its reporter Zhao Weichang); Judgment of Mar.
3, 1990, Xiamen Zhongji Renmin Fayuan [Xiamen Intermediate People's Court], ZUI-
GAO RENMIN FAYUAN GONGBAO, June 20, 1990, at 27 (criminal defamation suit
brought against Tang Min); Judgment of June 21, 1989, Tianjin Shi Zhongji Renmin
Fayuan [Tianjin Intermediate People's Court], ZUIGAO RENMIN FAYUAN GONGBAO,
June 20, 1990, at 30 (1990) (civil defamation case brought by Chen Xiuqin against the
Evening Daily and Wei Xilin); Judgment of June 5, 1989, Hebei Sheng Gaoji Renmin
Fayuan [Hebei High People's Court], ZUIGAo RENMIN FAYUAN GONGBAO, June 20,
1989, at 33 (civil defamation suit brought by Wang Faying against Liu Zhen and four
magazines including Woman's Literature); Judgment of Oct. 8, 1987 (Shanghai Xinya
Medical Rubber Factory v. Wujin Medical Facilities Factory), Qingan Qu Renmin
Fayuan [Qingan District Basic People's Court], ZUIGAO RENMIN FAYUAN GONGBAO,
Mar. 20, 1988, at 41 (involving action against a non-media defendant), discussed in Ye
Lin, The Tort System in China, LAW & CONTEMP. PROBS., Summer 1989, at 143, 161-
63 (product disparagement by a business competitor).

12. See Guanyu Qinhai Mingyuquan Anjian You Guan Baokan She Ying Fou

1993]



PACIFIC BASIN LAW JOURNAL

not succeeded in the majority of cases,13 libel litigation has mark-
edly chilled investigative journalism. 14 The growing power of the
media, which surfaced in the 1980s, has been countered with new
obstacles: reporters and editors now must be concerned not only
with censorship,' 5 but also with the possibility of libel litigation.
The media had gained a measure of financial and editorial indepen-
dence from the government and the Party, but at the same time it
came under attack from members of the general public who found
themselves thrust involuntarily into the spotlight.

As with its economic reform policy generally, the Chinese gov-
ernment communicates a mixed message to the public. On the one
hand, it placates the lower classes by allowing "yellow" journalism
to flourish.16 This stance is consistent with the government's toler-
ance (even encouragement) of consumerism, which is intended to
serve as a substitute for greater political participation. On the other
hand, the government tries to maintain a high moral tone and ideo-
logical purity, at least in official publications such as Renmin Ribao
("People's Daily"). In this manner, as in other sectors of the econ-
omy, the government permits a "market fringe" to expand around a
core of activity that remains under state control.17 It allows a plu-
ralistic system of journalistic activity to operate, but in the future
will only provide financial support for orthodox and politically re-
spectable media players.

Although a developing country, China faces the same problems
of "information control" as developed countries like the United

Liewei Beigao Ruhe Shiyong Guanxia Wend de Pifu [Letter of Reply by the Supreme
People's Court On Whether Publishers May Be Joined as Defendants in Defamation Suits
and Where Jurisdiction Is Proper in Such Cases], ZUIGAO RENMIN FAYUAN GONGBAO,
Mar. 20, 1988, at 32.

13. According to researchers at the Institute of Journalism, Chinese Academy of
Social Sciences, only about one-third of plaintiffs suing newspapers or journals in the
Huangpu District of Shanghai in 1987-88 (mainly defamation cases) were successful.

* Interview with researchers at the Institute of Journalism, Chinese Academy of Social
Sciences, in Beijing, P.R.C. (July 15, 1992).

14. The same phenomenon may be observed in the United States, where the costs
of merely defending against libel litigation, even if the plaintiffs are ultimately unsuc-
cessful, are believed to have a chilling effect on the media. See ANTHONY LEWIS,
MAKE No LAW 226 (1991); RODNEY A. SMOLLA, SUING THE PRESS 5-6, 73-79 (1986).

15. Censorship by the Party and self-censorship by the media are described in the
articles by Faison and Polumbaum, supra note 2; see also infra Appendix A.

16. In a surprise to some, the government has not banned the works of popular
fiction writer Wang Shuo, who focuses mainly on lower-class urban society. Wang
writes about the lives of salesmen, prostitutes, vagrants, workers, and alienated youth.
See Sheryl WuDunn, The Word From China's Kerouac: The Communists are Uncool,
N.Y. TIMES, Jan. 10, 1993, § 7 (Magazine), at 3.

The noted journalist Dai Qing has observed that popular literature with heavy sex-
ual content should not be accepted as a substitute for frank political reportage. See
Interview with Dai Qing, supra note 7, at 45.

17. HILARY K. JOSEPHS, LABOR LAW IN CHINA: CHOICE AND RESPONSIBILITY
7-8 (1990).

[Vol. 11:191



DEFAMATION IN THE P.R.C

States. In the electronic age, the means of acquiring and dissemi-
nating information are diverse and widely available. '8 The Chinese
government is increasingly unable to monitor the flow of informa-
tion through administrative checks and advance censorship.' 9

Rather than attempting to impose systematic censorship to hold the
media in check, it may be more realistic for the government to re-
sort to sporadic (and unpredictable) suppressions and to rely on the
threat of litigation.

II. RECENT LEGAL DEVELOPMENTS, ESPECIALLY IN
THE LAW OF PERSONALITY INTERESTS

The resurrection of the Chinese legal system in the 1980s
ushered in a new emphasis on the dignity and autonomy of the indi-
vidual and her right to retain the fruits of her labor. Official recog-
nition of property (including intellectual property) and privacy
rights were central to the economic reform movement, designed to
spur entrepreneurial initiative and profit-seeking activities. 20 This
vision of a society in which individual decision-making plays such a
significant role differs strikingly from earlier social models, includ-
ing both pre-modern China and China since 1949.21 Before and af-
ter 1949 China very much fitted the profile of an activist state, in
which the state manages all activities and uses the law to implement
its goals.22

While the impact of this new social vision may be hard to mea-
sure,23 there is no question that it has been cast in legal bronze.
This development is particularly evident in the General Principles
of Civil Law ("Civil Code"), which was adopted by the National

18. See Randall P. Bezanson, The Right to Privacy Revisited: Privacy, News, and
Social Change, 1890-1990, 80 CAL. L. REv. 1133, 1167 (1992).

19. This phenomenon may have been at issue in the Yang Mo case, discussed infra
part IV.B. The changes in information technology brought on by the computer, the
photocopier, and the fax machine should be contrasted to the situation of the 1970s. At
that time, publishers of "underground" newspapers and periodicals were severely ham-
pered by shortages of printing equipment and supplies. Further, the equipment that
was available, such as mimeograph machines, was slow and cumbersome to use. See
NATHAN, supra note 2, at 15.

20. In this respect, the development of the Chinese legal system resembles that of
the United States, where privacy interests were also originally associated with private
property interests. See Bezanson, supra note 18, at 1142 (in their landmark 1890 article
on the right to privacy, Warren and Brandeis drew an analogy to private property).

21. See William Jones, Sources of Chinese Obligation Law, LAW & CONTEMP.
PROBS., Summer 1989, at 69-70; Anthony Dicks, The Chinese Legal System: Reforms in
the Balance, 119 CHINA Q. 540 (1989).

22. See MIRIAN R. DAMASKA, THE FACES OF JUSTICE AND STATE AUTHORITY
71-96 (1986) (discussing prototypes of the "activist" state and the "reactive" state).

23. As William Jones wryly remarks, "[i]t is quite possible that the promulgation
of the new Civil Code will prove to have been, in practical effect, a non-event." See
Jones, supra note 21, at 70-71.

1993]



PACIFIC BASIN LAW JOURNAL

People's Congress and became effective on January 1, 1987.24
Although an individual's right to be free from "insult, libel, false
charge or frame-up" had already been stated in Article 38 of the
1982 Constitution, under Chinese law the Constitution does not
confer directly justiciable rights.2 5 The right to sue for defamation
essentially had to await the enactment of the Civil Code. Before
that time, suits for defamation were rare.2 6

The Civil Code recognized the citizen's rights to her name,
likeness, and reputation,27 and the right to definite remedies where a
privacy violation is established.28 In an extensive interpretive opin-
ion issued by the Supreme People's Court in 1988,29 the right to sue
for defamation, invasion of privacy, or commercial appropriation
received further support.30

Another important legal development is the Administrative
Litigation Law ("ALL"), which authorizes citizens to sue the gov-
ernment for deprivations of rights.3 1 In an important recent case
filed before the Beijing Intermediate People's Court, a publishing
house obtained the reversal of an order by the State Press and Publi-
cations Administration to close down operations. 32 However, the

24. All references are to General Principles of Civil Law of the People's Republic of
China (Whitmore Gray & Henry Ruiheng Zheng, trans.), LAW & CONTEMP. PROBS.,
Spring 1989, at 27 [hereinafter Civil Code].

25. See Zuigao Renmin Fayuan Guanyu Zai Xingshi Panjuezhong Bu Yi Yuanyin
Xianfa Zuo Lun Zui Kexing de Yiju de Fu Han [Letter of Reply by the Supreme People's
Court Regarding the Inappropriateness of Quoting the Constitution as the Basis for De-
ciding a Criminal Case and Imposing Penalty], in ZHONGHUA RENMIN GONGHEGUO
FALW QUANSHU [COLLECTED LAWS OF THE PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA] 120

(Jilin People's Press 1989).
26. Anonymous interview at High People's Court, in Beijing, P.R.C. (July 9, 1992).

The legal basis of these early suits is unclear.
27. See Civil Code, supra note 24, arts. 99-101. Article 101 further provides that

"it is forbidden for anyone to damage the reputation of a citizen or a legal person by the
use of slander, libel, or similar means."

28. See Civil Code, supra note 24, art. 120. Remedies include the right to obtain an
injunction against continued infringement, to demand an apology, and to demand com-
pensation for loss.

29. All references are to Opinion (For Trial Use) of the Supreme People's Court on
Questions Concerning the Implementation of the General Principles of Civil Law of the
People's Republic of China (Whitmore Gray & Henry Ruiheng Zheng, trans.), LAW &
CONTEMP. PROBS., Spring 1989, at 59 [hereinafter Opinion].

30. See id. paras. 139-41.
31. See generally Susan Finder, Like Throwing an Egg Against a Stone? Adminis-

trative Litigation in the People's Republic of China, 3 J. CHINESE L. 1 (1989); Pitman B.
Potter, The Administrative Litigation Law of the P.R. C, 24 CHINESE L. & GOV'T 22
(Fall 1991) (English translation of the ALL at 22-34).

32. See Press and Publications" First Major Press Legal Case Wound Up 'Satisfacto-
rily', BBC Summary of World Broadcasts, Jan. 13, 1993, available in LEXIS, Nexis
Library, BBCSWB File. Under Article 11 (i) of the ALL, a citizen, legal person, or
other organization may protest a license revocation or an order to suspend business
activity. In this case, the authorities decided to close the publishing house because,
among other things, it was publishing books with "problematic contents."

[Vol. 11:191



DEFAMATION IN THE P.R.C.

ALL does not offer complete protection. Suits against the Party are
not authorized, nor can individuals seek judicial review of "rules of
general application" (as opposed to "orders with specific applica-
tion to individuals"). 33 Of course, legal concern for individual pri-
vacy and reputation continues to coexist with highly invasive
surveillance mechanisms; the power of the state over individual life
has diminished but not disappeared. 34 China still lacks a Freedom
of Information Act or privacy statutes, which enhance the individ-
ual's control of personal information.

Nonetheless, Chinese citizens increasingly resort to formal
legal channels to vindicate harm to reputation or invasion of pri-
vacy. Some of the reasons for this phenomenon are probably quite
similar to factors behind privacy litigation in the United States.
One such factor is judicial receptiveness to libel litigation as a
means of protecting the public against fraud and deception by the
media.35 Another contributing element in the rise of libel litigation
is the individual's sense of powerlessness in modern mass society.36

Contemporary media can appropriate matters of inside information
or local gossip and broadcast them to a wide audience. Once infor-
mation is revealed in this manner, aggrieved individuals must ex-
press outrage or seek vindication through equally public means.

Defamation and invasion of privacy cases account for a minor
portion of the total civil docket, but have increased steadily since
1987. 37 Although pleadings filed in actual litigation tend to confuse
the various causes of action, scholarly literature traces clearly de-
fined categories which generally correspond to those in U.S. law. 38

33. See generally Pitman B. Potter, Administrative Litigation and Political Rights in
China, HUM. RTS. TRIB., Summer 1992, at 4; Richard Dicker, A Law for Change-with
Loopholes, HUM. RTs. TRIB., Summer 1992, at 7. By contrast, under U.S. law, adminis-
trative rules are subject to judicial review even prior to enforcement, unless review is
clearly precluded by legislative intent. See PETER L. STRAUSS, AN INTRODUCTION TO
ADMINISTRATIVE JUSTICE IN THE UNITED STATES 216-17 (1989).

34. See, e.g., U.S. DEP'T OF STATE, 102D CONG., 2D SESS., COUNTRY REPORTS ON
HUMAN RIGHTS PRACTICES FOR 1991, at 817 (Comm. Print 1992).

35. See SMOLLA, supra note 14, at 39-40. As the market fringe of the Chinese
economy has expanded, and quality control enforced through the command economy
has weakened, the legal system increasingly has become a protector of consumer inter-
ests. See generally Frederick R. Burke, The Administrative Law of Standardization in
the P.R.C., 1 J. CHINESE L. 271 (1987); Edward J. Epstein, Tortious Liability for Defec-
tive Products in the People's Republic of China, 2 J. CHINESE L. 285 (1988). In the Shen
Yafu and Mou Chunlin case, translated infra Appendix A, the court appears disturbed
not only by the injury to individual reputation but also by the deception practiced upon
the public.

36. See SMOLLA, supra note 14, at 13.
37. For example, in Beijing municipality in 1991, only 40 privacy cases were tried

in the court of first instance out of a total civil and criminal docket of more than 65,000
cases. Interview, supra note 26; see also Supreme Court Work Report Recommends
Judges with Chinese Characteristics, BBC Summary of World Broadcasts, Apr. 17,
1992, available in LEXIS, Nexis Library, BBCSWB File.

38. For example, a distinction is recognized between defamation (the publication of

1993]



PACIFIC BASIN LAW JOURNAL

There are three types of commonly litigated cases, namely, product
disparagement, quasi-biographical literary works ("faction"), and
disputes between relatives or neighbors alleging invasion of privacy
or misrepresentation. 39 The increased incidence of personal dis-
putes litigated under either the law of personality interests or the
ALL suggests that traditional forms of social control, such as neigh-
borhood or workplace mediation, are no longer adequate to cope
with "mundane" social conflicts. Another possible explanation is
that grievants actively shop for optimal forums, and new forums
have supplemented but not completely displaced traditional means
of dispute resolution.4°

Although ordinary civil and criminal courts are separate in
China, both criminal and civil liability may be imposed for defama-
tion or invasion of privacy.41 If a complainant files a criminal
case,42 the criminal court can also conduct the finding of fault and
calculation of damages in the supplementary civil action.4 3 In de-
termining whether to direct a privacy complaint through the crimi-
nal process, the civil process, or both contemporaneously," the

untruths) and invasion of privacy (revelation of true but embarrassing information).
See Zhang Xinbao, Yinsiquan Yanjiu [The Right to Privacy], FAXUE YANilu [LEGAL
RESEARCH], June 23, 1990, at 56, 65-66.

39. The last category is the most common of the three in Beijing. Interview, supra
note 26. One representative case described to the author arose when a woman repeat-
edly made harassing telephone calls to another woman she suspected as responsible for
the breakup of her marriage. In fact, the victim of the harassment was not the former
husband's paramour. The trial court awarded the plaintiff 1500 yuan (approximately
U.S. $300) for emotional distress, and also ordered the defendant to make an apology.

40. See Sally Engle Merry, Legal Pluralism, 22 L. & SOc'y REV. 869, 882 (1988).
In the Yang Mo case, discussed infra part IV.B, the victim first sought redress through
her Party connections before instituting a lawsuit. In the Wang Meng case, discussed
infra part IV.C, Wang pursued a complaint both through Party channels and the
courts.

41. See Xingfa [Criminal Code], art. 145, ZHONGHUA RENMIN GONGHEGUO
FALO HUIBIAN 1979-1984, at 98, 124 (1984) (P.R.C.), translated in THE CRIMINAL
LAW AND THE CRIMINAL PROCEDURE LAW OF CHINA 9, 51 (Jerome A. Cohen et al.
trans., Foreign Languages Press 1984). In the United States as well, both civil and
criminal liability may arise from defamation or invasion of privacy. See SMOLLA, supra
note 14, at 37 (discussing criminal libel); SHELDON W. HALPERN, THE LAW OF DEFA-
MATION, PRIVACY, PUBLICITY AND "MORAL RIGHTS": CASES AND MATERIALS ON
PROTECTION OF PERSONALITY INTERESTS 401-02 (1988) (discussing New York Civil
Rights Law).

42. A criminal defamation case is usually initiated after complaint by a private
party. See Criminal Code, supra note 41, art. 145; Xingshi Susongfa [Criminal Proce-
dure Code], arts. 53-54 (supplementary civil actions), ZHONGHUA RENMIN
GONGHEGUO FALO HUIBIAN 1979-1984, at 133, 145 (1984) (P.R.C.), translated in THE
CRIMINAL LAW AND THE CRIMINAL PROCEDURE LAW OF CHINA 115, 131 (Jerome
A. Cohen et al. trans., Foreign Languages Press 1984).

43. See, e.g., discussion infra part IV.A.
44. Although this decision is partly made by the complainant, a court has discre-

tion in determining the proper approach to a case. A judge sits at the reception desk of
the courts to direct complainants to the appropriate forum. Interview, supra note 26.

[Vol. 11:191



DEFAMATION IN THE PR.C

courts generally rely on the following factors: the degree of fault or
malice, the scope of the harm caused by the defendant's actions (ie.,
how widely broadcasted was the defamation), 45 and the seriousness
of the harm caused by defendant. 46 Complainants may recover ac-
tual damages, such as medical expenses and lost income, as well as
damages for emotional distress. Normally, damages for emotional
distress are separately unavailable under Chinese tort law.47 Defa-
mation actions are unusual since they allow a plaintiff to bring a
separate claim for emotional harm. Although criminal penalties,
including imprisonment or deprivation of rights, are authorized by
law, they are rarely imposed. 48

III. A GENERAL COMPARISON BETWEEN CHINESE
AND U.S. DEFAMATION LAWS

In both the United States and China, the development of the
mass media and an explosion of sensational journalism appear to
mark a historical divide. In each nation there is a transition from a
society where family and community are the most important struc-
tures to a society that is more fragmented, divided, impersonal, and
egalitarian. 49 To the privileged classes, defamation and invasion of
privacy suits become instruments of defense against the "snooping"
of the mass media, which seek to feed the appetite of the lower
classes for scandal-mongering. 50

Defamation cases in China and the United States challenge the
courts to balance constitutionally protected freedom of speech
rights and individual privacy or reputation interests. In both socie-
ties, libel litigation may have cathartic value in airing controversies
which were once fought outside of the public eye.51 In both coun-

45. The geographic scope of the defamation was a factor in the Shen Yafu and Mou
Chunlin case discussed infra part IV.A.

46. In one case described to the author, criminal sanctions were prescribed against
a defendant who posted numerous defamatory leaflets about a former girlfriend in pub-
lic places. The woman's reputation was ruined and she lost her job. Interview, supra
note 26.

47. See Ye Lin, supra note 11, at 159; WILLIAM C. JONES, BASIC PRINCIPLES OF
CIVIL LAW IN CHINA 178 (1989).

48. In the Tang Min case, Judgment of Mar. 3, 1990, Xiamen Intermediate Peo-
ple's Court, ZUIGAo RENMIN FAYUAN GONGBAO, June 20, 1990, at 28, the defendant
journalist was sentenced to one year of imprisonment and ordered to pay damages of
2000 yuan (approximately U.S. $400). In the Shen Yafu and Mou Chunlin case dis-
cussed infra part IV.A, the defendant journalists were sentenced to deprivation of polit-
ical rights and ordered to pay damages. In Beijing Municipality in 1991 there were only
eleven cases of criminal defamation; in only two cases were the defendants sentenced to
imprisonment. Interview, supra note 26.

49. On the U.S. experience, see Bezanson, supra note 18, at 1137-43.
50. See id. at 1139. In China this phenomenon is particularly evident in the "fac-

tion" cases, discussed infra part IV.B.
51. See discussion of the Wang Meng case, infra part IV.C. Cf. SMOLLA, supra

note 14, at 200, 231.

1993]



PACIFIC BASIN LAW JOURNAL

tries privacy plaintiffs may be awarded remedies of apology and
damages, unlike certain European countries where only apology is
available.5

2

However, the "constitutionalization" of U.S. defamation law
since the Supreme Court decided New York Times Co. v. Sullivan 5 3

in 1964 has made it hard to collect damages in invasion of privacy
and defamation actions.54 For example, it is exceedingly difficult
for "public figure" plaintiffs to recover. 55 Furthermore, statements
of "opinion" (as opposed to "fact") are not actionable.56 In addi-
tion, a reporter has no duty to check a source of factual information
that appears to be reliable.57 Various absolute or limited common
law immunities exist for certain classes of individuals (e.g., govern-
ment officials) or for particular situations (e.g., legislative or judicial
proceedings). 58 The constitutionalization of U.S. defamation law
developed from and reinforced the common law privilege of fair
comment. 59

Partly because it is in an earlier stage of development more like
that of the United States a century ago, the Chinese legal system
favors individual reputation interests over free speech rights. Much
like their American counterparts of a century ago, Chinese courts
serve as standard bearers for moral values at a time when communi-
tarian beliefs are in decline. The balance struck by Chinese defama-
tion law is consistent with the country's present Constitution, which
strongly reflects communitarian values and explicitly limits the ex-
ercise of individual rights and liberties.60

Chinese law provides a privilege of fair comment 6' but makes

52. See LEWIS, supra note 14, at 229. For discussion of damages under U.S. law,
see SMOLLA, supra note 14, at 108 (special, general, and punitive damages). For discus-
sion of damages under Chinese law, see Ye Lin, supra note 11, at 161-63.

53. 376 U.S. 254 (1964).
54. This is true notwithstanding the fact that the incidence of suits and the expense

of defending against them have increased considerably since 1964. See SMOLLA, supra
note 14, at 73-79. The trend of U.S. Supreme Court decisions in recent years has tilted
towards protection of individual reputation and privacy. Id. at 255.

55. On the public figure/private figure distinction, see LEwis, supra note 14, at
183-99; SMOLLA, supra note 14, at 57-60.

56. On the opinion/fact distinction, see SMOLLA, supra note 14, at 60-66, 96-97
(discussing the wide berth given the media in defamation cases even where "facts" are
involved).

57. See id. at 67-68 (discussing St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727 (1968)).
This point contrasts with the Chinese approach, discussed in connection with the Shen
Yafu and Mou Chunlin case, infra part IV.A.

58. See HALPERN, supra note 41, at 157-225.
59. See id at 70 (excerpt from Ollman v. Evans, 750 F.2d 970 (D.C. Cir. 1984) (en

banc)).
60. See Josephs, supra note 1, at 312-13; see also discussion of the Shen Yafu and

Mou Chunlin case infra part IV.C.
61. See discussion infra part IV.C.

[V/ol. 11:191



DEFAMATION IN THE PR.C.

no distinction between public and private figures.62 Therefore, in
addition to the criminal penalties available to punish "counterrevo-
lutionary incitement," government officials may invoke the law of
defamation to keep false and humiliating "private" information out
of the public eye even if such information arguably relates to their
fitness to govern. 63

IV. THREE REPRESENTATIVE CASES

Each of the three cases selected for detailed discussion in this
section illustrates a particular category of defamation or invasion of
privacy litigation. The case against Shen Yafu and Mou Chunlin
arose out of the aggressive investigative journalism of the 1980s,
which tried to rectify the wrongs of the past. The case represents an
essentially private domestic dispute which resisted resolution
through informal means and eventually was tried in the formal jus-
tice system. The case of Yang Mo exemplifies suits by celebrities
against the publication of unauthorized biographies. The case of
Wang Meng demonstrates the innovative use of litigation as a
weapon in political controversies. Wang Meng, a political outsider,
used the media and the courts to challenge the Party leadership and
fully profited from the shield provided by public opinion.

A. THE CRIMINAL DEFAMATION CASE AGAINST SHEN YAFU
AND MOU CHUNLIN 64

This landmark case marks the first criminal defamation judg-
ment against reporters (and indirectly against their publisher, who
paid the damages) since the founding of the People's Republic of
China.65 The forum for the offending article, Minzhu yu Fazhi
("Democracy and the Legal System "), is a popular Shanghai maga-
zine addressing legal, social, and political issues.66 The magazine
apparently fought the lawsuit vigorously; for example it published
articles by legal and medical experts vindicating its original decision

62. See Zhang, supra note 38, at 64.
63. Generally, in the past public officials in China have not "stooped" to bringing

defamation suits. Interview, supra note 26 (discussing "National Enquirer-type" ex-
pos6s of Prime Minister Li Peng's private life). However, this was once true of public
officials in the U.S. as well, and the situation in America has now changed. See
SMOLLA, supra note 14, at 16-17.

64. Judgment of June 29, 1987, Changning Qu Renmin Fayuan [Changning
District Basic People's Court], ZUIGAo RENMIN FAYUAN GONGBAO, June 20, 1988, at
42; translated infra Appendix A. Suit was brought in the court of first instance in
January 1985. After the court's attempts at mediation proved unavailing, the court
rendered its decision.

65. See Zhu Huarong & Yang Cheng, Ruci Xianli Zhide Yi Lun, [A Precedent
Worthy of Discussion], MINZHU Yu FAZHi, Aug. 12, 1988, at 36.

66. See Mark Sidel, Recent and Noteworthy Legal Works Published in China, 1 J.
CHINESE L. 251 (1987).

1993]



PACIFIC BASIN LAW JOURNAL

to publish the article that led to the complaint.67

A conference of criminal law experts flatly disagreed with the
court's decision to impose upon the two reporters both the criminal
penalty of deprivation of political rights68 and civil liability for
damages.69 The experts concluded that the reporters certainly did
not have criminal intent. The reporters had conducted a thorough
factual investigation in writing the article, and produced ample evi-
dence to support their implied conclusion. Furthermore, the story
had originally been published with the approval of the Propaganda
Department of the Shanghai Municipal Party Committee, and thus
not, as the court asserts, in defiance of superior authority. 70

The case arose from an article entitled Ershinian 'Feng Nti' Zhi
Mi ("The Twenty Year Old Riddle of the Mad Woman "), published
in 1983. 71 According to the article, Du Rong (named Tu Yong in
the article) had wanted to change his official residence from Wuhan
to Shanghai.7 2 In order to have a legitimate reason for the move, he
coerced his wife Di Zhenzhi (named Tian Zhenzhu in the article) to
feign mental illness, and had her hospitalized on two occasions. Du
Rong succeeded in moving to Shanghai to care for his "sick" wife.

The article further alleged that about ten years later, after their
marriage had deteriorated, Du Rong had Di committed to a mental
hospital for the third time, for a period of three months. To clear
her reputation, Di approached a number of publications over the
years, including the citizens' complaint department of the People's

67. See Jia Yicheng, Wo Dui 'Feng N' Anjian de Huiyi yu Tihui [My Recollection
and Understanding of the Case of the Mad Woman], MINZHU Yu F ZHI, Sept. 12, 1988,
at 22 (article by psychiatrist); Shi Fou Goucheng Feibang Zui? (Quan Guo Zhuming
Xingfa Xuejia Zai Beijing Daxue Zuo Tan "Feng NiY' Yi An) [Did the Defendants' Con-
duct Constitute Criminal Defamation? (report of a conference of legal experts)], MINZHU
Yu FAZHI, Sept. 12, 1988, at 25 [hereinafter Did the Defendants' Conduct Constitute
Criminal Defamation?].

68. See Criminal Code, supra note 41, art. 29.
69. See Did the Defendants' Conduct Constitute Criminal Defamation?, supra note

67.
70. In the author's discussion of the case with one of the academic experts who

participated in the conference, the expert noted that courts sometimes defer to the opin-
ion of scholars and sometimes do not, even though China is a civil law jurisdiction
where scholars have higher professional status than judges. Anonymous interview with
legal scholar who participated in criminal law conference on the Riddle of the Mad
Woman case, in Beijing, P.R.C. (July 15, 1992).

71. See Ershinian 'Feng N' Zhi Mi [The Twenty Year Old Riddle of the Madwo-
man], MINZHU YU FAZHI, Jan. 1983, at 28.

72. The physical mobility of individuals in China is severely restricted by the
household registration system, which requires each person to maintain an official place
of residence recorded with the local police. See MARTIN KING WHYTE & WILLIAM L.
PARISH, URBAN LIFE IN CONTEMPORARY CHINA 17-19 (1984). It is extraordinarily
difficult to obtain permission to move to one of the major metropolitan areas, such as
Shanghai, even if one is already living in another large city. It is not uncommon for
husbands and wives to be assigned to jobs in different cities.

[Vol. 11:191



DEFAMATION IN THE P.R.C

Daily.73 The People's Daily asked Di's employer to investigate her
complaints. The employer produced a detailed report which did
not confirm Di's allegations.

Shen Yafu and Mou Chunlin examined the employer's investi-
gation and uncovered discrepancies that tended to bear out Di's
claim that she had no history of mental illness prior to her first
hospitalization. This evidence indicates that Di had never been
mentally ill. For example, the record of disciplinary violations in
her employment file was fabricated. According to other sources, Di
had been disciplined as punishment for refusing the advances of a
Communist Youth League member. Shen and Mou interviewed
various people who had known Di well and who said that her be-
havior was in no way abnormal. On the contrary, these people sup-
ported Di's claims that her husband had physically abused her.7 4

As indicated by the title, the story presents an enigma to be
solved. The authors do not explicitly say that the wife's version of
events is the correct version.5 For the most part, the narration of
past events is in Di's own words. At the time of her interview with
Shen and Mou, Di was on long-term sick leave from her job, and
was living apart from her husband out of fear of being murdered or
driven to suicide. The reporters also interviewed Di's husband. He
never stated unequivocally that Di was mentally ill, but rather
claimed that she had persecuted him out of groundless suspicion of
his infidelity. The story concludes as follows: "We truly hope that
the appropriate authorities, in the spirit of the Twelfth Party Con-
gress, review their own work and diligently sort out the facts of this
long unresolved mystery! Let they who are deserving of punish-
ment remain no longer outside the law!"7 6

The article drew a strong response from the magazine's read-
ers, who demanded that the husband be criminally prosecuted.7
The magazine did not publish any letters supporting the husband,
nor did it indicate that any such letters were received. Shen and
Mou followed up with a story entitled Reader Fascination with the
'Riddle of the Mad Woman.' This story appeared in the December
1983 issue of another magazine in Liaoning Province, together with
a reprint of the original article. The case report dwells on this point

73. Government and Party organs maintain "letter and visit" offices where ordi-
nary citizens can submit complaints with a minimum of formality. Since the late 1970s,
newspapers and magazines have played a particularly active role in investigating and
publicizing injustices that were neglected by the administrative bureaucracy and the
courts. See JOSEPHS, supra note 17, at 102-03, 112, 122 and sources cited therein.

74. See Tian Zhenzhu Shi Feng Nd Ma? [Is Tian Zhenzhu a Madwoman?],
MINZHU Yu FAZHI, Feb. 1983, at 11.

75. See Zhu & Yang, supra note 65, at 36.
76. See Is Tian Zhenzhu a Madwoman?, supra note 74, at 13.
77. Letters to the editor were published in the February, March, and April 1983

issues of Democracy and the Legal System.

1993]



PACIFIC BASIN LAW JOURNAL

perhaps because control of the channels of information lies mainly
with the local Party committees. When journalists publish in an-
other area of the country, the ability of the local Party apparatus to
monitor the media within its sphere of authority is undermined. 78

The popular appeal of the story is evident from readers' letters
to the editor. To the readers Di was another victim of the Cultural
Revolution (which had ended less than ten years before the article's
publication), during which many people were murdered, impris-
oned, or driven to suicide for political reasons. Wrongs were com-
mitted during the Cultural Revolution not only by prominent
people such as the Gang of Four, who were eventually tried and
imprisoned, but also by ordinary citizens, who often escaped with
little or no punishment. 79

Further, Di was perceived as the victim of a cruel husband
who abused her physically and psychologically. Given the primi-
tive state of psychiatric care in China, confinement to a mental hos-
pital is tantamount to imprisonment.80 Laws promulgated to
protect women in Di's circumstances8' are not adequately enforced.
An employer, or "work unit,"'8 2 is supposed to look after the wel-
fare of its employees as though they were members of an extended
family. In this case, the employer did nothing to prevent or rectify
the harm to Di. Equally ineffective was the informal system of so-
cial controls, which are usually implemented through "mediation"
by neighborhood organizations, the company trade union, the Com-
munist Youth League, and the Women's Federation. Of course, Di
did not have an opportunity for formal redress during the Cultural
Revolution, because the courts were closed and the regular system
of justice did not operate.

Shen and Mou and their readers also implicitly blamed the
People's Daily, the major government newspaper, for not carrying
out the Party's policy of rectifying the misdeeds of the Cultural
Revolution. Di's case deserved more than peremptory investiga-
tion, particularly since she lacked privileged access to Party chan-

78. The growth of a national market has affected local systems of autarkic control
(exerted by local government and Party institutions) in other respects. For example, the
household registration system is increasingly unable to deal with illegal migration, par-
ticularly from the countryside to urban areas. See JOSEPHS, supra note 17, at 146-47.

79. See NIEN CHENG, LIFE AND DEATH IN SHANGHAI 522 (1986).
80. For a report on the deplorable state of psychiatric care in China, see Zhu Yuan,

You Ru Long Zhong de Yeshou [Like Animals in a Cage], KAIFANG, Sept. 18, 1992, at
33. According to one expert cited in the article, rapid social change in contemporary
China has contributed to an increased incidence of mental illness and suicide.

81. See XIANFA [Constitution] art. 48 (stating the principle of gender equality)
(P.R.C.); id. art. 49 (prohibiting mistreatment of women); Criminal Code, supra note
41, art. 182 (prohibiting abuse of family members).

82. For a discussion of the importance of the work unit in the lives of its members,
see WHYTE & PARISH, supra note 72, at 25-26.

[Vol. 11:191



DEFAMATION IN THE P.R.C

nels. Uncorrected mistakes or distorted information recorded in
her employment file would haunt her throughout her life.8 3 Di's
experience illustrates that China has not escaped its feudal past-
modem bureaucrats are as indifferent to the sufferings of the masses
as were their historical predecessors.84

Approximately two years after publication of the article, Du
Rong brought a suit for defamation and won in the court of first
instance. The trial court apparently did not consider it significant
that the names of the protagonists in the original story were
changed, especially since the complainant was otherwise readily
identifiable from context.85 Shen was sentenced to a year and six
months of deprivation of political rights; Mou received a similar
sentence of one year.86 Both were assessed damages for injury to
Du's career.

On appeal to the Shanghai Intermediate People's Court, Shen
and Mou claimed that their story was well-substantiated, that they
did not have criminal intent in publishing it, and that they were
entitled to free speech protection. The appellate court found that
the record, especially the report by a panel of physicians who ex-
amined Di's medical history, provided ample evidence that she suf-
fered from clinical paranoia. Although the Constitution does not
provide directly justiciable rights, the appeals court considered the
defendants' constitutional argument and rejected their claim of re-
porters' privilege. The court held that reporters have no greater
right to free speech than do ordinary citizens.8 7 Moreover, the
court emphasized the limits on the exercise of free speech set forth
in Articles 51 and 38 of the Constitution. 88

83. See ANDREW G. WALDER, COMMUNIST NEOTRADITIONALISM: WORK AND
AUTHORITY IN CHINESE INDUSTRY 91-92 (1986).

84. An archetypal plot in traditional Chinese drama and fiction depicts the (pre-
sumably rare) official who exhibits great sympathy for ordinary folk and goes to great
lengths to rectify longstanding injustices. See PATRICK HANAN, THE CHINESE VER-
NACULAR STORY 39-44, 72-74 (1981).

85. The result under U.S. law would be the same. See J. THOMAS MCCARTHY,
THE RIGHTS OF PUBLICITY AND PRIVACY § 4.10[G], at 4-55 (1993).

86. Deprivation of political rights meant that they could not publish their written
work for the period of their sentence. However, since both men were near retirement
age, their punishment was less severe than would otherwise appear. Interview, supra
note 70.

87. As under U.S. law, the P.R.C. Constitution provides for both freedom of
speech and of the press (literally, publication). Yet in both countries the courts have
refused to accord greater or different rights to the media than to the public generally.
See MELVILLE B. NIMMER, FREEDOM OF SPEECH: A TREATISE ON THE THEORY OF
THE FIRST AMENDMENT § 2.08 (1984).

88. In a recent case brought under the ALL by Guo Luoji, a professor at Nanjing
University, the court avoided but did not explicitly reject a constitutional argument.
See Potter, supra note 31, at 5. These decisions suggest that courts do not consider
constitutional interpretation as beyond the scope of their authority, even absent an ex-
plicit delegation of interpretive power. See Josephs, supra note 1, at 322-25.

1993]



PACIFIC BASIN LAW JOURNAL

Evidently both the trial court and the appeals court decided
that the reporters could not escape liability for defamation by
presenting the two sides of the story. Instead, the reporters would
have needed conclusive proof that Di Zhenzhi's husband drove her
to feign mental illness.8 9 Shen and Mou therefore wrongfully relied
on the testimony of a woman whose veracity was questionable. Per-
haps the court regarded Di Zhenzhi as a crank, making the rounds
of various agencies and newspapers until she finally received a sym-
pathetic hearing. Because so many people had suffered during the
Cultural Revolution, it was necessary at some point to close the
investigation of an individual case. Besides, Di had already received
a fair hearing from the People's Daily. Once the courts were re-
opened, Di neither brought nor even contemplated bringing crimi-
nal charges against her husband. Therefore, the court may have
viewed the article with hostility as Di's effort to try her case in the
newspapers.90

Shen and Mou's inability to find documentary evidence of Du
Rong's application for transfer to Shanghai did not permit them to
invite liberal conjecture that he conjured up a false excuse. It is
possible that Du's employer, a major steel company, exerted pres-
sure behind the scenes on his behalf because of the negative public-
ity generated by the article. 91 In light of the close relationship
between the work unit and its employees, an attack on Du consti-
tuted an assault against the company. Also, if Du had fabricated an
excuse to transfer jobs, his employer was directly implicated in his
wrongdoing. 92

On the other hand, in this case the "objective" truth may have
been impossible to establish since the husband and wife essentially
contradicted each other on key facts known only to them.93 The
medical report so heavily relied upon by the court was based on
stale records; Di was not rediagnosed or interviewed by the medical

89. This standard is much stricter than under U.S. law, which simply imposes on
the reporter a duty to be "neutral" and "objective," i.e., to present both sides of a
controversy. See HALPERN, supra note 41, at 197-204 (discussing Edwards v. National
Audubon Society, Inc., 556 F.2d 113 (2d Cir. 1977), cert. denied 434 U.S. 1002 (1977)).

90. See Judgment of June 29, 1987, Changning District Basic People's Court, Zui-
GAO RENMIN FAYUAN GONGBAO, June 20, 1988, at 42, 43 (spelling out the proper
procedure for reversing an official diagnosis of mental illness).

91. See id at 44.
92. For example, the employer could incur criminal liability by engaging in bribery

or falsifying of documents. See Criminal Code, supra note 41, arts. 167 (forgery), 185
(bribery). There is no way of knowing whether the Shanghai court in making its deci-
sion or the Supreme People's Court in reprinting it was trying to prevent future investi-
gative exposes against high officials. The case report reveals nothing on this score, and
the courts would not disclose their motives even if asked. Interview, supra note 70.

93. See SMOLLA, supra note 14, at 198-237 (discussing Westmoreland v. CBS, 596
F.Supp. 1170 (S.D.N.Y. 1984)).

(Vol. 11:191



DEFAMATION IN THE P.R.C.

experts at the time of trial.94 Di may have been compos mentis at
the time of her first hospitalization but subsequently deteriorated
into genuine mental illness because of her husband's mistreatment,
institutional confinement, and the social stigma of madness.
Whatever her mental state, she did not deserve her husband's abuse,
of which there was ample eyewitness testimony.95 In any event, the
decision in this case discourages publication of articles where re-
porters cannot muster clear and convincing proof of any allegations
made.

B. THE CIVIL DEFAMATION CASE BROUGHT BY YANG MO

AGAINST FICTION CIRCLE

The magazine Democracy and the Legal System, placed on the
defensive in the Shen Yafu and Mou Chunlin case, 96 took the offen-
sive against irresponsible journalism in the Yang Mo case.97 Yang
Mo's suit against a journal which published an unauthorized biog-
raphy of her was perhaps the most notorious of a series of cases
involving docu-fiction, or "faction" (in Chinese, fishi wenxue).98 In
U.S. free speech jurisprudence, faction and docu-drama present one
of the most controversial issues: may the media dramatize real life
people and events, even though the process inevitably involves man-
ufacturing certain facts? Or is the media required to adhere strictly
to historical record, even at the sacrifice of literary interest?99

The issue is even more complicated from the Chinese point of

94. See Zhu & Yang, supra note 65, at 36.
95. See Is Tian Zhenzhu a Madwoman?, supra note 74, at 11, 13.
96. For another defamation case brought against Democracy and the Legal System,

see materials commenting on the Li Baoshan case: Shi Shenyuan & Gu Ershi, Yi Ge
'Wenge' Youling Zai Zheli Youdang [A 'Ghost' from the Cultural Revolution Still
Wanders Here], MINZHU Yu FAZHI, Oct. 1986, at 10; Shi & Gu, Zai Tan 'Yi Ge Wenge
Youling Zai Zheli Youdang' [A Sequel to 'A Ghost from the Cultural Revolution 1,
MINZHU Yu FAzHM, Dec. 1986, at 8; Guanyu 'Li Baoshan Yi An de Zhenxiang' de
Zhenxiang [The Truth about 'The Truth Behind the Li Baoshan Casel, MINZHU YU
FAZHi, Apr. 12, 1988, at 37; 'Youling' Yi Wen LiangZuozheShiFou GouchengFeibang
Zui? [Did the Authors of 'A Ghost from the Cultural Revolution'Commit Criminal Defa-
mation?], MINZHU YU FAZHI, Apr. 12, 1988, at 39. This series of articles depicted
factionalism within a Chinese company and its effect on group morale and productivity.

97. See Xu Ran, 'Yang Mo de Chulian' Shijian Zhenxiang [The Truth Behind the
Cause Cilbre of 'Yang Mo's First Love', MINZHU Yu FAZHI, Mar. 12, 1987, at 4; Yang
Mo Tongzhi, Fal" Zhichi Nil [Letters to the Editor: Comrade Yang Mo, the Law Will
Support You!, MINZHU YU FAZHI, Apr. 12, 1987, at 8.

98. See cases cited supra note 11. A second lawsuit brought by Yang Mo against
the author and publisher of another "factional" article is reported in Yang Mo Mingyu-
quan Shou Qinfan Susong Huo Yi Shen Shengsu [Yang Mo Prevails in the Court of First
Instance on Her Claim for Defamation], QIAo BAO [OVERSEAS CHINESE J.], Nov. 12,
1992, at 2 [hereinafter Yang Mo Prevails]. In this most recent case, Yang Mo was
awarded an official apology and damages for emotional harm of 2500 yuan (approxi-
mately U.S. $500).

99. See SMOLLA, supra note 14, at 132-33.

1993]



PACIFIC BASIN LAW JOURNAL

view because faction in Chinese historiography has produced some
of the country's supreme works of classical literature, such as Sima
Qian's Historical Records.00 Over the centuries, faction has also
created popular literature appealing to the taste for prurient gos-
sip.10 1 To induce the reader to suspend disbelief, writers in many
cultures have often used an autobiographical setting or a layer of
historical fact. Even in the United States today, where fiction is an
established and respected literary form, writers such as Norman
Mailer and Tom Wolfe have used the documentary novel format.
However, as the Yang Mo case illustrates, the documentary fiction
writer in contemporary China has less latitude for invention than
her American counterpart. 10 2

Yang Mo, now in her seventies and serving as a representative
in the National People's Congress, is the author of a well-known
quasi-autobiographical novel, Qing Chun Zhi Ge ("Song of
Youth"), about the early Communist movement. The novel, later
made into a film, became a popular sensation when published in
1957. In 1987, the Harbin periodical Fiction Circle published a
story entitled Yang Mo de Chulian ("Yang Mo's First Love"). The
story was based on an actual love affair of Yang Mo during the
1930s, which she herself described in Song of Youth. However, it
embellished historical fact. The story "misrepresented" an un-
happy relationship, which ultimately foundered on political differ-
ences, as sexually charged and otherwise idyllic.10 3 The author and
publisher of Yang Mo's First Love did not obtain Yang Mo's con-
sent to publication, and did not comply with her demand to with-
draw the allegedly defamatory issue from circulation. The story
also carried Yang Mo's signature and photograph without her
consent. 104

Yang Mo's daughter, acting on behalf of her aged mother,
sought assistance from the China Writers' Association and the Bei-
jing Writers' Association. These organizations, in turn, intervened
with the Propaganda Department of the Heilongjiang Province

100. Translated in part in 1 & 2 BURTON WATSON, RECORDS OF THE GRAND His-
TORIAN OF CHINA (1962). See also Denis Twitchett, Problems of Chinese Biography, in
CONFUCIAN PERSONALITIES 24-39 (Arthur F. Wright & Denis Twitchett eds., 1962).

101. See HANAN, supra note 84, at 115-16 (story about Song dynasty poet and liber-
tine Liu Yong).

102. See MCCARTHY, supra note 85, § 8.8[D][1], at 8-55, § 8.8[E][2], at 8-58 to -59.
103. According to a Chinese colleague, who has read Song of Youth and has seen the

movie based on the book, the novel does not refer to nor explicitly describe the couple's
sexual relations. The only racy feature of the novel is that the heroine lives with some-
one who is not her husband.

Under U.S. tort law, the wrong allegedly committed in this case would probably be
characterized as false light invasion of privacy. See MCCARTHY, supra note 85, § 5.12,
at 5-126. Compare Civil Code, supra note 24, art. 101 (right to reputation).

104. See Civil Code, supra note 24, arts. 99 (right to name), 100 (right to likeness);
see also Opinion, supra note 29, paras. 139-41.

[Vol. 11:191



DEFAMATION IN THE PR.C.

Party Committee. In response to an official Party inquiry, the mag-
azine supplied false information that the story was based on factual
material revealed to the author by Yang Mo and that Yang Mo had
consented to publication. In fact, the author of the story had been
part of a group that interviewed Yang Mo, but only about her early
political activities. The author apparently also interviewed Yang
Mo's former lover. Fiction Circle reneged on its promise to Yang
Mo that it would publish an apology and stated falsely that Yang
Mo had agreed to forego any legal action. The magazine also went
back on assurances to prevent dissemination and sale of the offend-
ing issue. Therefore, because of the magazine's duplicitous behavior
both before and after publication of the story, Yang Mo failed to
obtain redress through her Party connections. Ultimately, Yang
Mo sued the magazine for defamation and won. 10 5

Fiction Circle's initial interest in publishing Yang Mo's First
Love and the lengths to which it went to avoid withdrawing the
story from circulation say a great deal about the story's popular
appeal. Yang Mo was only one of several early revolutionaries who
explored the limits of sexual freedom. Mao Zedong himself was
notorious for his relationships with women, including Jiang Qing,
whom he eventually married. 1

0
6 However, once elevated to the

pantheon of revolutionary saints, such individuals are not supposed
to be made the butt of jokes or gossip.107

Nonetheless, women currently appear to be the favorite sub-
jects of sensational journalism. One possible reason is that women

105. According to Chinese sources, the opinion of the Heilongjiang court was not
published, and therefore is not publicly available to either domestic or foreign research-
ers. Interview, supra note 26. One analysis of this case gently chides Yang Mo for not
acting more quickly to assert her legal rights. If she had done so, a court might have
issued an injunction to prevent dissemination of the offending story. See Zhang Peilin,
Yao Shanyu Xuan Yong FaY Wuqi Qu Zhansheng Weifa Xingwei [One Should Be Adept
at Using Legal Weapons to Achieve Victory over Illegal Conduct], MINZHU YU FAZHI,
Apr. 12, 1987, at 9. Yang Mo has apparently overcome her initial reluctance to seek
judicial remedies; see Yang Mo Prevails, supra note 98.

One suspects that since the story had originally slipped past the local Party censor,
the Heilongjiang Party Committee was less than enthusiastic about investigating Yang
Mo's complaint. It may be that the Party Committee preferred to shift the onus of
resolving the matter to the courts.

106. Before her relationship with Mao, Jiang Qing, then a minor actress in Shang-
hai, is reputed to have had numerous love affairs. See, e.g., 'Gang of Four' Testimony
Takes Up Love Letters Sent by Mao's Widow, N.Y. TIMES, Dec. 2, 1980, at A9.

107. In the 1970s, a factory worker who told a joke about "a fair lady in the Forbid-
den City" was investigated by the police for having started a "counterrevolutionary"
rumor against Jiang Qing. See WALDER, supra note 83, at 94; see also NATHAN, supra
note 2, at 175-76.

Note that under U.S. law even the personal lives of public officials are considered
relevant to their fitness to hold office. The sexual peccadilloes of elder statesmen, such
as the late Congressman Wilbur Mills, have been fair game for media reports. U.S.
courts are not so solicitous of public figures, who after all have volunteered for the
spotlight and can use the media to rebut unflattering publicity.

1993]



PACIFIC BASIN LAW JOURNAL

constitute the primary audience for such material, and are eager for
documentary fiction that portrays women as liberated from social
convention. Another possible explanation is that women in the
Party elite wield less power than their male counterparts (Jiang
Qing having been something of an exception) and therefore make
safer targets for journalistic exposes. Generally, Chinese society in
recent years has been marked by a resurgence of sexual freedom, as
part of a new emphasis on individual self-fulfillment. 0 8

One cannot know whether the Heilongjiang court considered
the possibility that Yang Mo had waived her right of privacy by
using her own life as raw material for her art. After all, the heroine
of Song of Youth is depicted as having engaged in an extramarital
relationship, largely based on Yang Mo's own experience. Whether
a celebrity who lives her private life very publicly has waived her
legal right to sue for invasion of privacy is an issue which has arisen
under U.S. law but has not been definitively analyzed. 09

C. THE CIVIL DEFAMATION CASE BROUGHT BY WANG MENG

AGAINST WEN YI BAo ("JOURNAL OF LITERATURE

AND ART")

This case does not resemble any of the most frequently litigated
categories of defamation suits brought in China. 0 It is best char-
acterized as a libel suit used as a forum for political debate."' In
that sense, it is analogous to cases brought in the United States by
victims of the McCarthy witch hunt. 1 2 Where factional struggles
within the government or the Party once took place out of public
view,1" 3 today's protagonists, especially those who are out of favor
with the current regime, unabashedly use the media and legal pro-
cess to advance their political interests. Unlike Yang Mo, Wang
Meng seems to revel in his opportunity to make a public spectacle

108. An American expert on the First Amendment has noted a correlation between
a general trend towards personal narcissism, sexual explicitness in art, and the rise of
defamation suits. See SMOLLA, supra note 14, at 20.

109. See id. at 131-34 (discussing lawsuit brought by the actress Elizabeth Taylor
which was settled out of court).

110. See discussion supra notes 3 8-39 and accompanying text.
11. For general background on the Wang Meng case, see Nicholas D. Kristof,

Writer, Scolded, Plays His Ace With a Lawsuit, N.Y. TIMEs, Nov. 20, 1991, at A4;
Wang Meng Shangsu Beijing Zhongyuan [Wang Meng Files Suit in Beijing Intermediate
Court], QIAo BAO, Nov. 4, 1991, at 20. On the subject of "political" libel cases in the
United States, see SMOLLA, supra note 14, at 80-99 (discussing Sharon v. Time, Inc.,
599 F.Supp. 538 (S.D.N.Y. 1984)).

112. See SMOLLA, supra note 14, at 108; see also HALPERN, supra note 41, at 140-49
(Faulk v. Aware, 231 N.Y.S.2d 270, modified, 19 A.D.2d 464, 244 N.Y.S.2d 259 (1963),
aff'd, 14 N.Y.2d 899 (1964), cert. denied, 380 U.S. 916 (1965)).

113. See NATHAN, supra note 2, at 175-77.

[Vol. 11:191



DEFAMATION IN THE P.R.C.

of the case.' 1 4 Publicity-seeking plaintiffs like Wang invariably lose
in the courts. Nevertheless, they succeed in making the incumbent
leadership look foolish.1 5 Even though his lawsuit did not succeed,
Wang Meng is said to have prevailed in the court of public opinion,
at least among writers and intellectuals. 1 6

Wang Meng, like most leading Chinese intellectuals, has had a
checkered career. Purged in 1957, he spent most of the next two
decades in forced labor and internal exile. Politically rehabilitated
in 1978, he was appointed Minister of Culture in 1986 and served in
that post until he was dismissed after the June 4th suppression.
However, Wang retained his seat on the Party Central Committee
until October 1992.

Wang's defamation suit was occasioned by a letter to the editor
published in the Journal of Literature and Art, a newspaper con-
trolled by "hardliners." '" 7 The letter found fault with a short story
published by Wang Meng entitled Jianying de Xizhou ("Hard
Gruel") for its being critical of Deng Xiaoping. 18 It is unclear
whether the letter indirectly attacks the policies of Deng Xiaoping
or attempts to discredit a supposed supporter of Deng as disloyal.
Wang's successor as Minister of Culture, the "hardliner" He
Jingzhi, reportedly orchestrated the letter's publication.1 19

Wang Meng protested the letter through Party channels, and
also filed a complaint against the Journal of Literature and Art and
the anonymous author of the letter in the Beijing Intermediate Peo-
ple's Court. 20 In the suit he sought an official apology and dam-

114. The same is true of suits brought under the Administrative Litigation Law by
well-known dissidents. See sources cited supra note 33.

115. One is reminded of the placards and wall posters of the Democracy Movement
demonstrations, which used insulting language to caricature or revile the top leaders.
See CRIES FOR DEMOCRACY: WRITINGS AND SPEECHES FROM THE 1989 CHINESE DE-

MOCRACY MOVEMENT 252, 292, 336 (Han Minzhu ed., 1990).
116. See sources cited infra note 119.
117. This group, which includes Prime Minister Li Peng, urged the use of force to

suppress the Democracy Movement demonstrations and has advocated repressive poli-
cies since June 4th. See Nicholas D. Kristof, Chinese Shake Up Top Party Group; Free
Market Gains, N.Y. TIMES, Oct. 20, 1992, at Al.

118. See Duzhe Lai Xin [Letter to the Editor], WEN YI BAO, Sept. 14, 1991, at 4.
The story is reprinted in Wang Meng, Jianying de Xizhou [Hard Gruel], ZHONGGUO
ZUOJIA [CHINESE AUTHORS], Feb. 1989, at 4-12.

119. See Wang Meng Shijian yu He Jingzhi Xin Gongshi [The Wang Meng Incident
and He Jingzhi's New Offensive], ZHENGMING [CONTENTION], Dec. 1991, at 11; 'Cheng
Ming' Claims He Jingzhi Behind Attack on Wang Meng's Story, BBC Summary of
World Broadcasts, Dec. 10, 1991, available in LEXIS, Nexis Library, BBCSWB File
[hereinafter He Jingzhi Behind Attack]. With another shift of the political winds in
1991-92, He Jingzhi himself has suffered a loss of power, although he nominally remains
Minister of Culture. See Nicholas D. Kristof, China Takes Jab at 'Leftists' and Nudges
Economy, N.Y. TIMES, Apr. 4, 1992, at A2.

120. For a copy of the "discussion draft" of the complaint, see Minshi Qisu Zhuang
(Zhengqiu Yijian Gao), in JIANYING DE XIZHOU [HARD GRUEL] 126-30 (Cosmos
Books Ltd. 1992) (a collection of materials on the case); see also the decision of the

1993]



PACIFIC BASIN LAW JOURNAL

ages of 10,000 yuan (approximately U.S. $2000).12 1 The court
rejected the case on the grounds that the letter expressed a "normal
difference of opinion,"' 122 was not defamatory, and hence was not
within the court's jurisdiction.

In his appellate brief123 and its supplement, 124 Wang Meng at-
tacks the decision of the intermediate court as politically motivated.
His brief cites facts alleging that the editor of the Journal of Litera-
ture and Art used political influence to have the case rejected and
knew what the decision would be before the court officially an-
nounced it.125 Wang Meng also criticizes the intermediate court for
its peremptory decision-making and failure to offer detailed justifi-
cation for denying him his day in court. Nonetheless, the Beijing
High People's Court affirmed the lower court's decision.' 26

The story that provided fodder for this political controversy is
actually fairly non-partisan in tone. Entitled Hard Gruel, it is a
charming satire about a contemporary Chinese family's attempts to
adjust to the winds of change. The story's narrator lives in an ex-
tended family household, a living situation that is quite exceptional
nowadays, at least in urban areas. The oldest member of the house-

court, Judgment of Oct. 22, 1991, Beijing Intermediate People's Court, in id at 131-32.
In the lawsuit Wang Meng sought an official apology and damages of 10,000 yuan (ap-
proximately U.S. $2000). The author has been informed that Wang Meng circulated
copies of the "discussion draft" to gain publicity for his cause.

The author has reviewed a copy of the complaint that was actually filed with the
court; it differs from the "discussion draft" in two significant respects. The tone of the
"discussion draft" at times is more vehement and bombastic, as one would expect from
a document intended as a kind of political manifesto. The use of a document generated
as part of a legal proceeding to stage an ideological protest is certainly not unique to the
Wang Meng case. For instance, the famous dissident Wei Jingsheng delivered his own
defense at his trial for counterrevolutionary activities. See Excerpts From Peking Trial
Transcript, N.Y. TIMES, Nov. 15, 1979, at A22; and Fox Butterfield, China Dissident
Likens Present to Repressive Past, N.Y. TIMEs, Nov. 15, 1979, at A22. The pleadings
and appellate brief of Guo Luoji in his recent suit under the ALL also have this flavor.
See ZHONGGUO RENQUAN XILIE BAOGAO [CHINA HUMAN RIGHTS REPORTS], XIANG
RENMIN Huyu!: Guo LuOJI DE KONGGAO YU SHENSU [A CALL TO THE PEOPLE!:
Guo Luoji's COMPLAINT AND APPEAL] (1992).

Another difference between the "discussion draft" and the actual complaint in the
Wang Meng case is that the latter enumerates in greater detail the legal authority for
the cause of the action, i.e., the Constitution, the Civil Code, and the Supreme Court
Opinion. See discussion supra part II.

121. As compared with the other defamation cases discussed in this article, Wang
Meng's claim for damages seems exorbitant, particularly since he did not present evi-
dence of medical expenses incurred, lost book sales, or other consequential damages.

122. See He Jingzhi Behind Attack, supra note 119. For a discussion of the fair
comment doctrine under U.S. law, see HALPERN, supra note 41, at 127-29.

123. Dated Oct. 29, 1991 (copy on file with the author).
124. Dated Nov. 1, 1991 (copy on file with the author).
125. Political manipulation of the judicial process is believed to be common in

China. See Josephs, supra note 1, at 326 and source cited therein.
126. Civil Appeal No. 9 (1991) (copy on file with the author).

[V/ol. 11:191



DEFAMATION IN THE P.R.C.

hold is the narrator's grandfather and the youngest is the narrator's
teenage son.

At the story's beginning, the grandfather is the unquestioned
head of the household, although he does not assert his power in a
dictatorial manner. As far as the daily menu is concerned, real au-
thority rests in the hands of the housekeeper, who has lived with the
family for forty years and is treated as one of them. Every morning
the entire family eats a traditional Chinese breakfast, which in-
cludes a kind of rice porridge. When the family patriarch decides
that the family should adopt a more modern diet and more demo-
cratic methods of decision-making, the household is thrown into
turmoil. The family tries Western-style breakfasts, with disastrous
(though comic) health consequences, especially for the older mem-
bers of the family. The housekeeper even has to be hospitalized.

The narrator, as a member of the "sandwich" generation
whose lives were severely disrupted by the Cultural Revolution,
says little during the course of this experiment but hopes for some
reasonable compromise between tradition and modernization. At
the end of the story, the negative consequences of the experiment
have been attenuated by the break-up of the household. The old
housekeeper dies, the teenage son grows up and moves out, and
eventually the household is reduced to half its former size. An Eng-
lish friend who comes to stay with the family for a week has nothing
but praise for the traditional Chinese breakfast: "Only in the an-
cient Far East would one find such a magical diet!"127 The foreign
observer, whose experience of China is brief and superficial, roman-
ticizes Chinese culture as immutable and impervious to change.

The story satirizes both indiscriminate adoption of Western
ways as well as mindless rejection of foreign influence, a longstand-
ing dilemma in Chinese culture. 128 For this reason, both hardliners
and reformers may find something to criticize in the story. The
story also implies that the natural harmony that may have once ex-
isted within Chinese culture and the Party can no longer be main-
tained intact. Ironically, the family patriarch, who is portrayed in a
sympathetic light, is the first member of the family to recognize the
importance of adaptation and tolerance towards divergent points of
view. One can easily view the family patriarch as a stand-in for
Deng Xiaoping. 129

127. See Hard Gruel, supra note 118, at 12.
128. See generally ORVILLE SCHELL, DISCOS AND DEMOCRACY (1988).
129. It is important to note that Hard Gruel was published in early 1989, before

Deng Xiaoping supported the use of force against the Democracy Movement
demonstrations.

19931



PACIFIC BASIN LAW JOURNAL

V. CONCLUSION

It would be simplistic to say that free speech flourished before
Tiananmen and afterwards has gone into total eclipse.1 30 Defama-
tion suits both before and after June 1989 illustrate the risks inher-
ent in investigative journalism and political dissent. Nonetheless,
the Party's monopoly control over information and the ability of a
dominant faction to suppress opposing views have been fatally un-
dermined. The use of force against the Democracy Movement and
acts of repression since that time have not changed this essential
fact.

The defamation and invasion of privacy cases, including those
discussed in this article, have been well publicized and therefore ex-
ert influence beyond their absolute numbers. Cases that are brought
in major metropolitan areas like Beijing and Shanghai or that have
some other connection to these cities, as in the case of Yang Mo,
continue to attract media coverage. The frequent appearance of
defamation and privacy decisions in the Gazette of the Supreme Peo-
ple's Court further highlight their importance.13'

The Wang Meng case suggests an effort to move the stage for
political dissent from the streets to the courts. 32 Certainly the de-
velopment of non-violent means of protest such as litigation in the
courts, constitutes one hallmark of a democratic society and should
be encouraged as part of the political transformation process. The
refusal of the courts to hear these cases on the merits is regrettable,
all the more so if the courts have been manipulated behind the
scenes by the controlling Party faction. Nonetheless, it is under-
standable from an institutional perspective that the courts are reluc-
tant to become embroiled in partisan political struggles by trying
defamation and privacy cases.' 33 At this point in its evolution, the

130. Polumbaum's discussion of the legislative history of the Demonstrations Law,
which was passed in October 1989, explores the complex nuances behind the contempo-
rary struggle for civil liberties in China. The proponents of free speech did have some
tempering influence on the drafting of this highly repressive law. See Judy Polumbaum,
In the Name of Stability: Restrictions on the Right of Assembly in the People's Republic
of China, Aus. J. OF CHINESE AFF., July 1991, at 43, 47-48, 52-53.

131. See discussion supra part I.
132. The Guo Luoji case provides further evidence of this phenomenon. See discus-

sion supra part II.
133. In this context it is important to discuss a case recently brought under the ALL

and reported in the Gazette of the Supreme People's Court that was won by the plaintiff
on the merits. See Judgment of June 16, 1991, Lishui Xian Renmin Fayuan [Lishui
County Basic People's Court], ZUIGAO RENMIN FAYUAN GONGBAO, June 20, 1992, at
62 (Chen Yingchun's refusal to accept the order of detention and investigation by the
Lishui County Public Security Bureau).

Chen Yingchun, an 18 year-old typist, brought suit against the public security bu-
reau of Lishui County, Shanxi for wrongful detention. Suspected of involvement in a
criminal defamation case, she was lured into leaving her workplace by plainclothes po-
lice and forcibly detained for questioning for 24 days. After her release, she suffered a

[Vol. 11:191



1993] DEFAMATION IN THE PR.C. 215

Chinese judiciary may perceive a need to develop strength and inde-
pendence in less controversial settings.

nervous breakdown and was hospitalized. The court of first instance determined that
there were no substantive grounds for her detention, and that the security bureau had
violated procedural requirements in apprehending Chen. She was awarded approxi-
mately 5000 yuan (U.S. $960) in medical expenses and litigation costs. Chen's case
afforded a more appropriate opportunity than the Wang Meng case for a court to exer-
cise its institutional powers. First, the plaintiff was an ordinary citizen who had suffered
abuse at the hands of the police and had no avenue of recourse outside the court system.
Second, the plaintiff had demonstrated compensable injury. Third, the security bu-
reau's seizure and holding of Chen violated State Council regulations that enumerated
the situations where detention was permissible. Finally, the police had not followed
proper procedure in taking Chen into custody.



PACIFIC BASIN LAW JOURNAL

APPENDIX A
CRIMINAL DEFAMATION CASE AGAINST

SHEN YAFU AND MOU CHUNLINI

Hilary K. Josephs

Complainant (and plaintiff in the civil action): Du Rong, male, 51
years old, cadre in the Marine Transport Department, Baoshan
Steel Mill, Shanghai.

Attorneys for complainant: Zhang Guofei and Cheng Dawei, attor-
neys with the Shanghai No. 6 Legal Office.

Defendant: Shen Yafu, male, 61 years old, originally a reporter with
Democracy and the Legal System publishing house.

Attorneys for defendant Shen: Ye Chuanhu, attorney with Shang-
hai United Law Firm, and Cao Hanyin, law intern 2 with the Shang-
hai United Law Firm.

Defendant: Mou Chunlin, male, 63 years old, originally a reporter
with Democracy and the Legal System publishing house.
Attorneys for defendant Mou: Xue Ganhong and Pan Shouquan,
law interns with the Shanghai United Law Firm.

On January 20, 1985, the complainant Du Rong brought suit
in the People's Court of Changning District of Shanghai Municipal-
ity, charging that the defendants Shen Yafu and Mou Chunlin had
defamed him with an article they had written. Complainant re-
quested that criminal responsibility be imposed on them in accord-
ance with law, and further that they compensate him for damages
suffered due to their defamatory article. 3 The People's Court of
Changning District docketed the case, formed a collegial bench ac-
cording to law, and held a public hearing. The court's factual find-
ings are as follows.

Defendants Shen Yafu and Mou Chunlin jointly authored an

1. This Appendix is the author's translation of the opinion in the criminal
defamation case against Shen Yafu and Mou Chunlin, in ZUIGAO RENMIN FAYUAN
GONGBAO [GAZETrE OF THE SUPREME PEOPLE'S COURT], June 20, 1988, at 42.

2. A law intern is a person who has graduated university with a degree in law and
is engaged in practical training with a law firm before taking the national bar examina-
tion. See Timothy A. Gelatt, Lawyers in China: The Past Decade and Beyond, 23
N.Y.U. J. INT'L L. & POL. 751, 759-60 (1991).

3. See Xingshi Susongfa [Criminal Procedure Code], arts. 53-54 (supplementary
civil actions), ZHONGHUA RENMIN GONGHEGUO FALO HUIBIAN 1979-1984, at 133,
145 (1984) (P.R.C.), translated in THE CRIMINAL LAW AND THE CRIMINAL PROCE-
DURE LAW OF CHINA 115, 131 (Jerome A. Cohen et al. trans., Foreign Languages
Press 1984).

[Vol. 11: 191



DEFAMATION IN THE .R.C.

article entitled The Twenty Year Old Riddle of the Mad Woman,
which was published in the January 1983 issue of Democracy and
the Legal System. In the spirit of "exposing to the public the full
details of their investigation," the article alleged that Du Rong
(called Tu4 Yong in the article) had used various means, including
physical beatings, in order to compel his wife Di Zhenzhi (called
Tian Zhenzhu in the article) to feign mental illness. Du's ulterior
motive was to establish reasons for justifying a work transfer from
Wuhan to Shanghai so that he could care for his wife. In February
1961 and March 1962, Du had his wife committed to a mental hos-
pital. The article further alleged that after he succeeded in transfer-
ring to Shanghai, Du and his wife quarreled over his infidelities.
Afraid that Di Zhenzhi would publicly expose his misconduct, Du
had her committed to a mental hospital for the third time in March
1973. And so for twenty years, she suffered the stigma of being
labeled mentally ill. The article appealed for Di Zhenzhi to be liber-
ated from the suffering caused by this unresolved mystery, and for
those deserving of punishment no longer to remain outside the law.

The publication of this article had pernicious effects. Numer-
ous readers from all over the country, unaware of the true facts,
wrote to Democracy and the Legal System. The readers condemned
Du Rong, and strongly encouraged that he be prosecuted.5 Subse-
quently Shen Yafu and Mou Chunlin wrote a sequel entitled Reader
Fascination with the 'Riddle of the Mad Woman,' which was pub-
lished in Liaoning Province in the December 1983 issue of Woman
magazine, together with a copy of the original article. Thus, the
two reporters continued their defamation of Du Rong, causing seri-
ous harm to his character and reputation, making him unable to
work normally, and causing him to suffer definite economic loss.
Du Rong's daughter too was unjustifiably accused of wrongdoing
because of the publication of these articles.

The court's investigation further revealed that Di Zhenzhi was
indeed mentally ill; that Du Rong's transfer from Wuhan to Shang-
hai was normal and proper; and that Du Rong led a moral and
upright private life.

The above-mentioned facts were supported by the complain-
ant's allegations, the testimony of witnesses, documentary and ma-
terial evidence, and an official certification of Di Zhenzhi's mental
illness. The facts are clear and the evidence conclusive.

During the court proceedings, attorneys for Shen Yafu and

4. A surname which literally means "butcher."
5. See Xingfa [Criminal Code], art. 134 (prohibiting intentional injury to the per-

son of another), ZHONGHUA RENMIN GONGHEGUO FALO HUIBIAN 1979-1984, at 98,
123 (1984) (P.R.C.), translated in THE CRIMINAL LAW AND THE CRIMINAL PROCE-
DURE LAW OF CHINA 9, 47-48 (Jerome A. Cohen et al. trans., Foreign Languages
Press 1984); see also id. art. 182 (prohibiting abuse of family members).

1993]



PACIFIC BASIN LAW JOURNAL

Mou Chunlin moved for mediation. 6 The collegial bench approved
the motion and worked with both sides on numerous occasions to
achieve a settlement, but the attempt at mediation failed. Accord-
ingly, the collegial bench decided to adjudicate the case.

The court confirmed that defendants Shen Yafu and Mou
Chunlin ignored the facts of Di Zhenzhi's illness. They violated
regulations which require that the reversal of a diagnosis of mental
illness must be accomplished through forensic certification. They
rejected the warnings and advice of doctors involved in the case,
their colleagues, neighbors of the injured party, the complainant's
unit, and the magazine's department-in-charge. 7 They intentionally
fabricated and disseminated false information which sufficed to
cause injury to the complainant Du Rong's character and reputa-
tion. Because of the odious means, the gravity of the circumstances,
and the severe repercussions, their actions constitute criminal defa-
mation under Art. 145, para. I of the Criminal Code." Because the
defendants' conduct caused the injured party to suffer definite eco-
nomic loss, they shall also bear responsibility for such loss in
accordance with the circumstances pursuant to Art. 31 of the Crim-
inal Code.9

To safeguard citizens' personal rights against invasion, the
Changning district court issued the following decision on June 29,
1987: "Defendant Shen Yafu is guilty of criminal defamation and
shall be deprived of political rights 0 for a period of one year and six
months. Defendant Mou Chunlin is also guilty of criminal defama-

6. In criminal cases initiated by a private citizen's complaint rather than through
prosecutorial indictment, the court is empowered to resolve the case through mediation.
See Criminal Procedure Code, supra note 3, arts. 13 & 127.

7. The Propaganda Department of the Shanghai Municipal Party Committee con-
trols personnel appointments to the staff of local newspapers and magazines and reviews
major articles before publication. See JOHN P. BURNS, THE CHINESE COMMUNIST
PARTY'S NOMENKLATURA SYSTEM at xxvii (1989); ANDREW J. NATHAN, CHINESE
DEMOCRACY 153-54 (1985).

8. The Criminal Code provides in pertinent part:
Whoever, by violence or other methods including the use of "big charac-
ter posters" and "small character posters," publicly insults another per-
son or trumps up facts to defame another person, when the circumstances
are serious, is to be sentenced to not more than three years of fixed-term
imprisonment, criminal detention or deprivation of political rights.

Criminal Code, supra note 5, art. 145, para. 1.
9. The Criminal Code provides in pertinent part:

Where the victim has suffered economic loss as a result of a criminal act,
the defendant, in addition to receiving criminal sanction according to
law, shall in accordance with the circumstances be sentenced to make
compensation for the economic loss.

Id. art. 31.
10. The Criminal Code provides in pertinent part:

Deprivation of political rights is deprivation of the following rights: 1. the
right to elect and be elected; 2. the rights provided for in Art. 45 of the
Constitution [freedom of speech, assembly, etc.]; 3. the right to hold a

[Vol. 11: 191



DEFAMATION IN THE P.R.C.

tion and shall be deprived of political rights for a period of one
year." The court separately determined Shen and Mou's liability in
the supplementary civil action for Du Rong's economic loss.

After the decision of the court of first instance, defendants
Shen Yafu and Mou Chunlin appealed the verdict to the Shanghai
Intermediate People's Court. Defendants maintained their inno-
cence for the following reasons: since there were objective facts to
support their assertion that Du Rong compelled his wife to feign
mental illness, they did not have the necessary criminal intent for
defamation; the circumstances were not particularly serious; and
furthermore the court should protect the lawful rights and interests
of reporters.

The Shanghai Intermediate People's Court formed a collegial
bench according to law and held a hearing. The court's factual
findings are as follows. According to the records of the Shanghai
Mental Hospital, Di Zhenzhi made more than fifty visits to the hos-
pital between February 1961 and August 1974, and was hospital-
ized on three occasions. She was clearly diagnosed as mentally ill.
During the proceedings in the court of first instance, the Shanghai
Psychiatric Forensic Certification Group arranged for nine physi-
cians to make a detailed study of her clinical history, and all nine
concluded that she was mentally ill. Moreover, on May 15, 1985
they made an official finding that Di Zhenzhi suffered from para-
noia. All of this evidence shows that the article's "revelation" that
Du Rong forced his wife to feign mental illness was completely con-
trary to objective fact.

Before the article was published, Du Rong furnished the pub-
lisher with documentary material which explained the true circum-
stances. The reporter who originally interviewed Di Zhenzhi, a Mr.
Zhai, told Shen Yafu that Di Zhenzhi had been mentally ill, but
now asserted that she had feigned mental illness. Since the question
of her sanity was still unclear, it would be better not to write the
article. Neighbors and co-workers of both the husband and wife
who were familiar with the background events clearly told the two
reporters that Di was mentally ill. After the article was written, the
department-in-charge of the magazine clearly stated that there was
not enough evidence to negate a finding that Di was mentally ill,
and the article could not be published. However, Shen Yafu and
Mou Chunlin stubbornly clung to their own point of view. After
they published the original article, they went even further by send-
ing a sequel for publication, together with the original article, to a
magazine outside of Shanghai.

position in state organs; and 4. the right to hold a leading position in any
enterprise, institution or people's organization.

Id. art. 50.

1993]



PACIFIC BASIN LAW JOURNAL

Du Rong had often been cited by his unit as a "model worker,"
and had never demonstrated any immoral behavior in his private
life. After the article was published, numerous readers, who were
unaware of the true facts, sent letters to Democracy and the Legal
System, reviling Du as a "tyrant," a "new kind of hooligan," and
"no better than a criminal who abuses his wife with blows of the fist
and cudgel." These letters called for Du Rong to be criminally
prosecuted. The negative publicity reached the point where Du
Rong's unit had to take his photograph off the company honor roll,
and his chances for promotion were ruined.

The evidence proves that Shen Yafu and Mou Chunlin not
only had criminal intent in writing the article but also committed
defamatory actions with serious consequences.

With respect to defendants' plea that their rights and interests
as reporters be protected, the Shanghai Intermediate People's Court
noted that it was true that according to the Constitution, the State
protects freedom of speech and publication. However, reporters
have no greater rights than other citizens. In the exercise of rights
protected by the Constitution and other laws, reporters must prac-
tice the duties imposed by the Constitution and other laws. In other
words, they must "not injure the interests of the State, society, and
the collective nor the lawful freedoms and rights of other citi-
zens";II they are "prohibited from using any means to insult, de-
fame, falsely accuse, or frame another person." 12

The Shanghai Intermediate People's Court determined that de-
fendants Shen Yafu and Mou Chunlin had ignored evidence of Di
Zhenzhi's mental illness. They rejected the advice of Du Rong's
unit, individual witnesses, their colleagues, and the magazine's de-
partment-in-charge. They intentionally fabricated and dissemi-
nated false information, causing serious injury to Du Rong's
character and reputation. Hence, they are guilty of criminal defa-
mation. Their grounds for appeal have no merit. The punishment
imposed on them by the court of first instance, based on the facts of
their crime and the degree of harm caused by their conduct, is en-
tirely appropriate. Accordingly, pursuant to Art. 136, para. 1 of the
Criminal Procedure Code, the Intermediate People's Court rejected
their appeal on April 11, 1988 and affirmed the original judgment.

11. XIANFA [Constitution] art. 51 (P.R.C.).
12. Id. art. 38.

[Vol. 11:191




